Vælg et jakkesæt i en lysere nuance end de sædvanlige koksgrå og marineblå. Skift de grå flannelsbukser ud med en let panamavævning. Hop i hyttesko og monksko. Men glem ikke paraplyen.
, af Torsten Grunwald
Vælg et jakkesæt i en lysere nuance end de sædvanlige koksgrå og marineblå. Skift de grå flannelsbukser ud med en let panamavævning. Hop i hyttesko og monksko. Men glem ikke paraplyen.
[…] to kulører går godt med et par mørkeblå jeans. Nederst sætter man et par brune derbysko eller monksko på […]
[…] brune monksko nederst er en god og naturlig […]
[…] guldkvadrater. Lommetørklædet i silkecrepe er i lysebrune nuancer. Nederst brune spændesko (monk strap shoes) fra skomager i Warszawa. Øverst guldfarvede […]
[…] som et par monk strap-sko med to spænder i stedet for én, nødvendig […]
[…] par bukser på i jernbanefløjl, så var den hjemme! Og med sko … Jeg husker, jeg købte et par med spænder på siden, da jeg var 25 år. De var fandme smarte. Sko skal i øvrigt være pudsede sko. Det er […]
Magasin du Nord – tjek af herretøj
Magasin har landets største afdeling med herretøj. Mængderne er overvældende. Men er kvantitet nok? Vi har set på sagerne. I den forbindelse sammenlignede vi også polotrøjer fra Lacoste og Ralph Lauren.
Læs mere
Butterfly – den rette brug
Man binder selv sin butterfly. Det er klart. Forbundne er forbudte. Men der er mere til sløjfekunsten. Her er Den velklædte mands syn på sagen samt udsøgte butikker med sløjfer.
Læs mere
A.D. Sartoria – test af jakkesæt MTM – del 1
A.D. Sartoria er en ny butik i København med made to measure. De vil dyste med de bedste. Kan de det? Vi følger en bestilling af et gråt jakkesæt made to measure.
Læs mere
Mandens bryllupstøj 2026
Ex Cathedra. Sådan skal du være klædt til et bryllup i 2026. Den velklædte mand beskriver type af jakkesæt, skjorte, sko, strømper og andet tilbehør. En enkelt tøjdel er helt afgørende for at komme i mål.
Læs mere
Asket – test af tøj i København
Det svenske tøjmærke Asket findes primært online. Men i maj måned har de også en pop up-butik København. Vi så forbi for at undersøge og prøve deres beklædning. Det blev en anderledes oplevelse.
Læs mere
Lidt mere elegant end de andre
Muligheder er der nok af, men hvad vælger man, hvis man vil fremstå diskret elegant i uformelt sommertøj? Den velklædte mand har nogle bud på bukser, skjorte, tørklæde og sko, der kan gøre arbejdet. Alle dele fra mindre sartoriale butikker.
Læs mere
Drake’s – test af jakkesæt MTM – del 2
Den store dag var oprunden. Drake’s besøgte Goods på Østerbrogade i København med Julius’ nye jakkesæt. Vi så forbi for at evaluere resultatet.
Læs mere
Sommer i semiflamboyant tøj
Bevidstløs brug af sommertøj forbudt! Den velklædte mand har besøgt udsøgte butikker og præsenterer raffineret beklædning til de varmere dage.
Læs mere

Hvor er hatten?
Er der nogen der har et bud på hvor man finder grå sommerbukser, der er skåret højt nok til seler? Jeg har købt nogle flannels hos Pakeman, men det eneste de har, er 13-14 oz uldbukser, og de er mere til vinterbrug.
/Jimmy
Grå bukser bliver typisk lavet i flannel (eller worsted) og som du selv er inde på er de ikke til sommerbrug. Man kan dog få grå uldbukser i en "åben vævning" men de er typisk til jakkesæt(dog lidt mere uformel end worsted)
Mvh Søren R.
Glem heller ikke lommetørklædet.
V.h.
Svend H
Jeg har aldrig helt forstået det lommetørklæde. Det er en feminin pyntegenstand uden reel funktion. Ingen kunne alligvel finde på at pudse næsen i det. "Rigtige mænd" bør holde sig til gode jakkesæt, gode sko (og ordentlige sokker) og gode skjorter. Resten er opstyltet pynt. Det gælder iøvrigt også slipset. Det har ingen funktion, med mindre formålet alene er at leve op til de klassiske dyder – hvilket i sig selv såmænd også kan være charmerende. Men vi skal også videre !
SJ
Kan man så ikke ligeså godt bare tage en t-skjorte på? Der er mere i livet end blot funktioner, og det er ikke et spørgsmål om man er kvinde eller mand. Hvorfor skal alting skæres ind til bennet, der er ingen større rationelt grund til det end til det modsatte. Jeg mener slipset opløfter dragten som helhed, uden den ville sættet se forkert ud, udskæringen ved brystet der ligesom peger ind mod noget, slipset. Hvis du ikke kan lide slipset, så kan du blot trække i Nehru-sættet, eller Mao-sættet, eller en keddeldragt, ganske utilitaristisk. Det kan også se harmonisk og elegant ud, og problemet med det manglende element(slipset) løses. Det med lommetørklædet skal der være plads til, selvom det ikke er nært så nødvendigt som slipset. Desuden er det vel også en myte at ingen pudser næse længere, tror du virkelig at man er blevet mindre forkøllet? På den anden side kan man ikke bebrejde nogen, det er en almen tendens at slipset bliver ladt til side, men måske vi skal se slipset for det som det er i sig selv? En farverig variabel genstand som placeres om halsen? I stedet for at fortolke alt muligt ideologisk i det?
VH V.L.
Flotte sko. Er der nogen, der har erfaring med Ludwig Reiter skoene?
Mvh Anders