
Etikken pakket væk
Jeg mindes, da svenske Asket dukkede op for ca. 10 år siden. Det var noget med en streng minimalisme og ikke mindst en radikal sporbarhed af hvert eneste produkt, så man som kunde kunne se, hvilken fabrik der fremstillede varen, og hvor tekstil og fibre kom fra – og i en grad, så man på det nærmeste endte ved fåret, der havde lagt uld til beklædningsstykket. Jeg husker også, at de viste prisstrukturen, herunder deres egen avance. Det føltes, som om Asket var på forkant med en større forandring i tøjbranchen.
Jeg vil ikke udelukke, at Asket stadig gør sig umage med at undersøge og opgøre alle disse forhold vedrørende deres beklædning. Men det er ikke rigtigt et aspekt, de bruger til at sælge varen med længere. Det indtryk får jeg, hvis jeg besøger deres webshop, og det indtryk fik jeg, da jeg tidligere på ugen besøgte deres pop up-butik i København, som er åben i maj måned i Valkendorfsgade.
Tilbage er minimalismen, tøjstilen, den enkle garderobe af en hvid T-shirt, et par khakifarvede chinos, jeans, en ensfarvet sweatshirt, undertøj. I den henseende har Asket slutteligt drejet ind på den vej, som tøjmærker flest følger. Det er selve udtrykket, ikke etikken, der er penge i.
Størrelser i kort og lang
Dog er det ikke bare minimalisme, Asket dyrker. De tænker mere i størrelser end almindeligt.
Deres hvide t-shirt til 400 kr. kommer i tre forskellige længder.
Og deres Oxfordskjorte til 1.100 kr. gør.
Det kan de tillade sig den variation, fordi de skifter deres kollektion langsomt. Jeg kan lide det, fordi tøjets rette størrelse (og pasform) er en undervurderet værdi ved beklædning. Mere modeprægede tøjmærker, der skal af med en vare på halvt år, springer korte og lange størrelser over og sender kunderne ud ad døren i en jakke eller skjorte, der lidt for kort eller lang.
Bukser
Jeg så nærmere på deres bukser, som silhuetmæssigt kommer i slim, regular og loose.

Jeg prøvede et par jeans i regular, “100 procent bomuld, ingen elastan,” forsikrede ekspedienten hos Asket mig.
Det var en relativt bensmal regulær model, vil jeg sige.
Prisen på 1.300 kr. var ikke urimelig, men måske til den høje side, hvis man tænker på, man for 1.500 kr. kan få et par japanske jeans hos Brund.
Askets hørshorts til 1.100 kr. fandt jeg for lige og smalle i snittet, men brugbare.
Jakker
Asket har forskellige typer af løse jakker. Deres field jacket (2.400 kr.), skilte sig ud. Design og det solide tekstil tiltalte mig.
Og igen kunne de tilbyde i længderne kort, regulær og lang, for så vidt de i butikken kun havde størrelsen, jeg prøvede, i en regulær længde.
Polotrøje
Da jeg var på vej af sted, opdagede jeg nogle polotrøjer, blandt andet en langærmet model designet, som en sådan nu skal designes. Også den tilbyder Asket i tre længder, om end de i butikken havde færre længder.
En langærmet polotrøje (800 kr.) kan man fx bruge til at dresse en fin skræddersyet habit en smule ned.
Samlet indtryk
Ved første øjekast må jeg ærligt talt sige, at en vis kedsomhed griber mig, når jeg konfronteres med et tøjmærke som Asket. Jeg mangler farver, detaljer, håndværk, der kan begejstre.
Under besøget i Askets pop up-butik i København måtte jeg dog konstatere, at Asket kan noget, nemlig at tilbyde basale, uformelle elementer i garderoben. De har ikke fundet på generende designdetaljer, og de leverer varerne i forskellige silhuetter og længder.
Ikke alt er snorlige. Fx er flippen på deres Oxfordskjorte for lille i min optik.
Deres tekstiler er generelt heller ikke noget særligt, dog er de rene varer i 100 procent bomuld, uld og så videre.
Men alt i alt er Asket værd at have med i sine overvejelser, hvis man mangler uformel, prunkløs beklædning.
Og her i maj måned har man altså en særlig mulighed for at besigtige varerne, fordi Asket har en pop up butik på Valkendorfsgade 13 B i København.











Fedt, at du finder de her ting. Det lyder lige som noget for mig. Fokus på hvad det er for en vare man køber, af hvilke materialer. Og ikke noget med at skifte modeller hele tiden, så man kan have et lidt mere langsigtet kig på, hvad man køber.
Godt, undersøgelserne kan bruges. Asket er usædvanlig med disse næsten permanente kollektioner.
Synes redaktøren virkeligt, at man kan bruge en polotrøje under et fint skræddersyet jakkesæt? Et slips her vil slet ikke passe, men en halsklud af en art kunne vel så bruges.
Man kan gøre det en gang imellem, ligesom man kan tage en rullekrave på til habitten, synes jeg, men jeg vil ikke selv gøre en polotrøje til en almindelig kombination til et skræddersyet jakkesæt. Skjorten, normalt med et slips, er mit førstevalg, helt sikkert.