
100 teenageværelser
Kontrasten mellem den store, fornemme bygning på Kgs. Nytorv i København og nutidens vareudbud indenfor generer mig. Jeg forventer ikke, Magasin stadigvæk skal sælge diplomatfrakker og jaketter og have mænd med høj hat i dørene, der åbner og lukker for kunderne. Men der er ikke det mindste bånd mellem udvortes og indvortes, og dagens Magasin synes flintrende ligeglad.
Man ser det i de mange uordentlige bunker af tøj og skævtsiddende tøjdele på bøjlerne. Jeg var virkelig forundret over, da jeg var forbi tidligere på ugen, hvor sløset Magasin præsenterer deres trøjer, bukser, skjorter mv. Det minder om 100 teenageværelser med væggene slået ind imellem sig.
Hvis jeg skal række Magasin et figenblad, var jeg der om formiddagen, og det kan være, de bruger den på at rydde op. Desuden havde de udsalg. Den slags har det med at rode en butik.
Ungdomsafdelingen
Apropos teenagere startede jeg uforvarende i ungdomsafdelingen med herretøj. Der prøvede jeg benklæder, hvis man kan bruge et så fint ord om den beklædning, jeg stak benene i.
Jeg vil dog sige, at snittet af de robuste chinos fra Dickies, jeg prøvede, var tiptop.
Men de føltes umiddelbart varme – og med grund. Tekstilet viste sig at være 70 % polyester, 30 % bomuld.
Til 600 kr. så jeg dog bukserne og deres klassiske snit som en fin løsning til den helt unge mand.
Jeg prøvede også et par shorts fra Fat Moose til 500 kr. i et kedeligt snit og en dårlig, svag bomuld.
Ralph Lauren vs Lacoste
Jeg fandt hen til sektionerne med mærker til de lidt ældre mænd. Både Ralph Lauren og Lacoste har deres bod.
Jeg prøvede Ralph Laurens polotrøje til 1.100 kr. Snittet blev lidt for kort og bredt på min figur, men ellers var kravedesign og piké-vævningen, som de forhold nu skal være.
Dog er jeg ikke fan af den forlængede ryg på Ralph Laurens polotrøjer, selv om den giver mening, hvis man for eksempel sejler i trøjen, fordi man da ofte vil være bøjet fremover.
Jeg ville heller ikke glad for at gå med deres logo, som sidder på brystet. Det må jeg sige.
Egentlig er der kun et logo, jeg nogenlunde fredfyldt ville kunne gå med, og det er logoet på Lacostes polotrøje.
Helst ville jeg være fri, men netop Lacostes klassiske polotrøje har en særlig proviniens, der gør det muligt.
Selve polotrøjen minder til forveksling om Ralph Laurens. Dog har den ikke den unødvendige lange ryg. Pris: 850 kr.
Sko
Magasin har sko fra Loake, sandt nok et af de nederste dyr i det engelske hierarki af goodyear welt’ede sko, men alligevel. Pris: 2.600 kr.
Uformelle støvler fra Clarks så jeg også.
Private Label
Magasin kører med et private label i herretøj, som de tilsyneladende satser stort på. Det er centralt placeret på etagen med herretøj, og de faldbyder inden for alle varegrupper.
Men jeg var ikke imponeret over, hvad jeg så. Kvalitet og design haltede. Oxfordskjorterne til 400 kr. ovenfor, “Classic Shirts”, med deres alt for lille skjorteflip er et eksempel på situationen.
Jeg fik samme indtryk, da jeg mærkede på deres trøjer og strømper.
Skjorter har Magasin dog generelt mange af. Man finder for eksempel et stort udvalg fra Eton, Stenströms, Barons og Seidensticker.
Mærkemarked
De fører i det hele taget mange mærker, brands, i Magasin. Adskillige af dem er danske. Jeg så blandt andet tøj fra Mads Nørgaard, Wood Wood og NO7.
Som jeg anskuer det, følger beklædningen i det store dog samme lidt triste filosofi: Bomuld, eventuelt med polyester, uformelt, simpelt design, med andre ord, tøj, der er billigt at fremstille.
Magasin supplerer deres egen kollektion og danske mærker med de mest kendte udenlandske. Vi så tidligere på Ralph Lauren og Lacoste, men jeg så også fx Levi’s.
Bedste oplevelse på min rundfart var et stort tyndt sommertørklæde i silke og bomuld fra Sand (1.000 kr.). Jeg syntes, det passede til min påklædning af silkedrivert og Fresco-bukser, som jeg besøgte stormagasinet i.
Sammenfatning
Kvantitet skaber ikke nødvendigvis relevans. I de store mængder herretøj, som det gamle stormagasin bogstaveligt skalter og valter med, er nitten det typiske lod.
Samtidig sørger Magasin trods alt for mange valgmuligheder, som andre og mindre herretøjsbutikker ikke kan matche, hvis man er på udkig efter en almindelig herreskjorte, en uformel trøje eller stykke tilbehør. Det må jeg give dem.
Ligesom jeg konstaterede sidst, er Magasin bare meget afsjælet i dag. Ingen synes at tage ansvar for et samlet harmonisk udtryk, og man mærker den økonomiske realitet, som er, at Magasin primært udlejer standpladser til tøjmærker i en smuk gammel bygning på en fornem adresse i landets hovedstad.


















Skriv et svar