De har været Agnelli-familiens skrædder i 50 år og syet dusinvis af habitter for både Gianni Agnelli og broderen Umberto. De kan føre deres historie 100 år tilbage. Ligesom et af de gamle huse på Savile Row sidder A. Caraceni i Milano på en af de ganske få troner i dagens skrædderverden.
Da jeg for nylig tilbragte nogle timer i Milano, bankede jeg på hos dem, dér på Via Fatebenefratelli 16 i det indre Milano. Jeg burde have ringet i forvejen og lavet en aftale, men jeg var heldig. De åbnede og bød venligt indenfor i et højloftet og lettere slidt lokale med tykke røde tæper og kastagnebrune møbler.
Der har de været siden 1946, da Augusto Caraceni åbnede skrædderiet, fortalte Carlo Andreacchio mig. Han er svigersøn til Augusto Caraceni og driver i dag skrædderiet med sin søn Massimiliano Andreacchio Caraceni.
Carlo Andreacchio lagde ud med at udrede den indviklede historie om skrædderiet Caraceni. Den startede i 1913, da skrædderen Domenico Caraceni åbnede et herreskrædderi i Rom. I 1930’erne tog sønnerne til Milano og Paris og etablerede skrædderier med Caraceni-navnet.
Under Krigen måtte Augusto, der kørte skrædderiet i Paris, lukke. Efter Krigen tog han til Milano, hvor den anden bror allerede var, og åbnede i 1949 skrædderiet A. Caraceni.
Det oprindelige skrædderi i Rom findes stadig og køres af den første Dominicos to nevøer, Tommy og Giulio Caraceni. Hvordan det adskiller sig fra A. Caraceni, ved jeg ikke, men Massimiliano nævnte kort, at stilen i Rom-skrædderiet er “mere italiensk”, hvad det end skal betyde.
Carlo Andreacchio, der iøvrigt bar en af de smukkest siddende jakkesæt, jeg nogensinde har set – fantastisk, vidunderlig lineært og kropsnært uden at stramme et eneste sted, fortalte videre, at Massimilano, hans 25-årig søn, netop var udlært, og de to nu fungerede som cheftilskærere sammen. Massimiliano viste mig bagefter de to tilskærerborde, de benyttede.
Ligesom sin far bar han en slank tilskåret jakke og et par slanke bukser med opslag, der netop rørte, men ikke knækkede på skoen. Jakkeskuldrene var uden vat og svagt pagoda-formet. Han havde selvfølgelig selv skabt jakken. Imponerende af en knægt på 25 år.
En ting, jeg bed mærke i på et af tilskærerbordene, var det mønster, de benyttede. Det var ikke af papir, men et lærredsstof. Ifølge Massimiliano er det lettere at arbejde med og eventuelt ændre med tiden, hvis kunden bliver tykkere. Han viste mig en mønster, hvor de to gange havde lagt til i vidden med ekstra lærred.
Jeg fik derefter en rundtur i skrædderiet og opdagede, at det var større, end jeg først havde antaget. Der var tre-fire rum, hvor skræddere sad og syede jakker, bukser og veste i hånden. I alt har de knap 40 ansatte, fortalte Carlo Andreacchio.
Undervejs lagde jeg især mærke til arbejdet med bukselinningen. Det foregik i hånden, og måtte ende i et overdådigt resultat. Det fik jeg senere bekræftet, da Massimiliano viste mig et par bukser i Solaro, det berømte rødlige sommerstof, hvor knapper, søm, kanter og for var forarbejdet på smukkeste vis.
Prisen for en todelt habit ligger på lige godt 35.000 kr.
Jeffery Diduch har på sin blog Made by Hand gennemført en dissektion af en jakke fra A. Caraceni. Der kan dem, der kan lide alle teknikaliteterne, kan læse mere. Han er blandt inde på, at A. Caraceni har afrundet kanterne på jakken, noget, som er uhyre sjældent i dag. Han konkluderer, at jakken teknisk set er “et forrygende klædningsstykke”.
Foto: Stiljournalen
Potter skriver
Så undres man ikke over at Humphrey Bogart, Cary Grant m.fl. har været kunder hos dem. Spændende læsning, tak for reportagen. Interessant at se, at far & søn optræder med en dobbeltradet jakke.
Jonathan skriver
Imponerende! Det må prøves engang. Fantastisk pasform!
FBJ skriver
Jeg er blevet gjort opmærksom på, at det tredje rigtige skrædderhus med navnet Caraceni fortsat eksisterer i Milano. Ferdinando Caracenis datter Nicoletta viderefører huset. Om det har indflydelse på kvaliteteten, har jeg ikke fået oplyst, men jeg kan videregive følgende link: http://www.milanesespecialselection.com/caraceni/