Ferdinand Ahm Krag vil sikkert finde overskriften en smule irriterende. Et journalistisk greb, der forsimpler og fordrejer for at fange læserens opmærksomhed, er en idioti, et stykke populærkultur, som man måske må tåle og tilmed studere, men aldrig skal lade sig opsluge af.
På den anden side kan det også godt være, han faktisk lide overskriften. Ligeså gennemreflekteret Ferdinand Ahm Krag er, ligeså begejstret er for det banale og vitale. Ursuppen er ikke mindre vigtig end himmellegemerne.
Jeg bilder mig ind, vi ser de stridende kræfter i malerierne. Geometri, systematik og anden formalitet æltes i saft og kraft. Ånd kværnes i hånd. Men så er der også de enkle symboler af mand og kvinde eller et fortidsmonster. De dukker op engang imellem. De er neutrale, måske uskyldige i al uvejeret. Eller også er dem, der sætter ild i lærredet.
—
Hvad er et godt maleri for dig, Ferdinand?
Det ved jeg ikke. Jeg leder stadig. Det gode maleri venter derude i fremtiden. Det er et ideal. Der er selvfølgelig allerede eksisterende malerier, der indiskutabelt er gode, ligesom et glas rødvin kan smage godt, men det interesserer vi os ikke for. At diskutere godt og dårligt, bliver hurtigt meget kompliceret eller meget reduceret. Vilhelm Hammershøi var en stor maler, men hvorfor skal vi egentlig fejre det dér tavshedens og inderlighedens protestantiske lys, der kommer til en i en tom stue?
Hammershøi lavede gode malerier, men mest af alt fortjener de at blive smadret – rent teoretisk altså. Jeg synes, det er fint nok at hænge dem op på en væg til skræk og advarsel: denne vej skal ikke betrædes af fremtidens menneske, thi den er oversået med gift! Men hold da op en malerisk formåen manden havde! Det må man jo give de små billeder, der nu hænger inde på Statens Museum for Kunst.
Hvordan ser du udviklingen på den danske kunstscene i dag, den inden for maleri, installationskunst mv.?
Dansk kunst er meget konjunkturpræget. Nu skal alting helst være cool, formelt og konceptuelt på sådan en halvmystisk måde. Men det skal så samtidig være kommunikativt og give mening til dem, der læser pressemeddelelsen.
Der er også kommet noget hygieneagtigt over kunstscenen de seneste år. Der er meget lidt snavs, rod og rå kunst. Performancekunst har været meget in, men her er vi MEGET langt fra tidligere tiders kropslige excesser.
Det er derfor mit bud, at vi inden længe vil se en ny monster-monstrøs mudderkunst opstå; en frygtelig cyborg-ekspressionist vil rejse sig af det digitale kød og tømme kulturens indre støvsugerpose ud over os. Det bliver ikke kønt. Men det er nødvendigt og uomgængeligt, at det vil ske. Personligt glæder jeg mig.
Hvilken rolle spiller strategi og taktik i den kunstneriske produktion?
Det spiller helt sikkert en stor rolle. Men jeg sidder utrolig højt oppe i mit elfenbenstårnsatelier og kan næsten ikke se den boldbane, kunstnerne render rundt på heroppe fra. Jeg har til gengæld udsigt til Andromeda. You should see it! It’s not a sunrise but a galaxy-rise. The morning of one hundred billion suns!
Hvor stiller du dig i den debat, der for nylig var mellem David Hockney og Damien Hirst, hvor førstnævnte kritiserede sidstnævnte for at lade sine assistenter udføre værkerne?
Jeg stiller mig ingen steder i den debat. Præmissen er for kedelig: det er den gode konservative håndværker (Hockney) mod den kyniske og spektakulære penge-pop-kunstner-maskine (Hirst).
Verden og kunstscenen er – heldigvis da – mere kompliceret end det. Jeg synes, David Hockney er en kedelig kunstner, og Damien Hirst er en – øh – ja, det også blevet kedeligt faktisk. Hvem fanden gider interessere sig for et kranie med en masse diamanter på – Indiana Jones? George Michael? Bashar Assad og hans kone?
Klovnen Hirst er som brand for længst blevet synonym med selv samme fordummende massekultur, som han i udgangspunktet vred sin kunstneriske skalpel virtuost rundt i.
Hvem er de tre vigtigste kunstnere fra det 20. århundrede?
Det kan jeg selvfølgelig kun svare helt subjektivt på. Altså de tre vigtigste for mig:
Asger Jorn, Robert Smithson, Kazimir Malevitj.
—
Ferdnand Ahm Krag, født 1977, er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006. Han har bla. været nomineret til den prestigefyldte Carnegie Art Award og har haft en lang række udstillinger i både Danmark og udlandet.
Se flere malerier af Ferdinand Ahm Krag her.
Foto: Stiljournalen
Skriv et svar