
Følger du Stiljournalens kommentarspor, ved du, at vi flere gange har talt om at få topherreskræddere fra syden på besøg. Nu sker det, for så vidt vi begynder med en skjortemager: Camiceria Artigiana Carmen fra Torino.
Jeg har testet hendes skjorter, og hun – der hedder Carmela – leverer den ægte vare baseret på næsten 40 års erfaring med skjortemageri. Stof, forarbejdning, pasform og æstetik er på plads, og jeg kan roligt love, du ikke kan opdrive en skjorte, der i samme grad opfylder alle fire aspekter noget som helst sted i Danmark, eller for den sags skyld i England.
Det ekstra interessante er den attraktive pris. Jeg har således aftalt med Carmela og hendes datter Roberta, der taler engelsk, at prisen er den samme som i Torino. Som deres priser er nu, vil en skjorte koste 150 euro (1125 DKK) i udgangspunktet, og 180 euro (1350 DKK), hvis du vælger håndsyning af knaphuller. Det er så klart, at prisen bliver højere, hvis du vælger et ekstravagant stof eller har nogle helt specielle og krævende ønsker. En skjorteforsendelse, der i de fleste tilfælde vil være to af (første skjorte og de resterende), ligger på ca. 30 euro pr. gang.
Processen er ellers som følger:
- Carmela og Roberta er i København lørdag og søndag 29. og 30. marts 2014 for at tage mod bestillinger. Det foregår på et hotel i København. Mere følger.
- Du skal minimum bestille tre skjorter. Betaling af skjorter og forsendelse sker ved overførsel til Camiceria Carmens bankkonto inden for en uge efter bestilling i henhold til regning. Ellers annulleres bestilling.
- 2. og 3. maj 2014 kommer Carmela og Roberta tilbage med én skjorte til hver blot riet sammen klar til prøve.
- Tilbage i Torino syr de skjorten færdig, sender den til dig i august, og du tjekker den, den er ok og melder tilbage.
- De skal derpå bruge to-tre måneder på at sy de resterende skjorter. Dvs. de ankommer i oktober-november.
Fremover kan du så bestille nye skjorter ved blot at sende en mail til dem og lave en bankoverførsel, fordi Carmela og Roberta nu har dit personlige skjortemønster liggende. Desuden skulle det være muligt at få besøg af Carmela og Roberta igen, så bestilling kan foregå, mens de er her. Jeg planlægger i øvrigt at være til stede det meste af tiden under deres besøg i foråret, så du også kan tage mig med på råd i forbindelse med den konkrete bestilling, hvis du vil det.
Vi skal op på 50 skjorter i alt, før besøget bliver en realitet. Så af sted med en tilmelding til mig: stiljournalen@gmail.com – nævn i mailen, hvor mange skjorter du har tænkt dig at bestille. Tre er som sagt minimum.
Update 12/12: Et væld af tilmeldinger, og der er snart ikke flere pladser. Jeg vil dog oprette en venteliste.
Update 14/12: Venteliste oprettet. Det er jo bare Carmela og hendes datter Roberta, der syr skjorterne, og det er begrænset, hvor mange skjorter de kan arbejde sig igennem, hvis skjorterne skal frem til kunden inden for rimelig tid (som jeg definerer som et halvt år).
Foto: Stiljournalen
Jeg kan allerede sige nu, at vi nok skal få Carmen til København. Antallet af tilmeldinger har været næsten eksplosivt. Super. Bemærk, at jeg indsat en ekstra dot om forsendelse af færdig første skjorte, før de sidste skjorter sys færdig. Det må vi have. Dvs. der er 2 x shipping på ca. 30 euro.
Måske er jeg sjusket i min læsning af reportagerne fra Torino, men for de tungnemme: er det korrekt forstået, at
– for 150 euro + forsendelse får man en full bespoke og maskinsyet skjorte?
– for 180 euro + forsendelse får man en full bespoke og maskinsyet skjorte med håndsyede knaphuller og knapper?
FBJ, for 150 euro en maskinsyet skjorte, dog knapper syet på i hånden; for 180 euro tillige knaphuller syet i hånden; særligt stof og specielle krav kan (naturligvis) øge prisen.
Bemærk, at venteliste nu er oprettet.
Hej Torsten
Er det virkelig nok med en enkelt fitting når det er første gang man før syet en skjorte hos en man ikke tidligere har været hos?
Mvh
Jonas
Hej Jonas
Skjortemageri er ikke så herreskrædderi. Med en fitting kommer en skjortemager som Carmen langt på vej. En yderligere fitting af skjorte i riet tilstand eller muslin ville give dem marginalt ekstra i langt de fleste tilfælde.
Udfordringen for dem er mest kundens smag og behag. Den kan de komme nærmere gennem bestilling, første fitting og den samtale, der følger ned. Men det er, når skjorten er syet helt færdig, vasket og brugt et par gange, at kunde og de endeligt kan vurdere resultatet. Det er så derfor, at de begynder med at sy en skjorte færdig og sender, før de syr resten. Det bedste ville selvfølgelig være, at man også prøvede denne første skjorte sammen med dem, som hvis man boede i Torino. Men der har jeg altså lavet en forenkling i processen af hensyn til pris og praktik.
Vh. Torsten
Hej
Hvornår kommer Carmen til København igen.
De kan sikkert lokkes herop til en ny omgang til efteråret eller start 2015.