
Stil i den fulde potens
God stil ikke har noget at gøre med tøj. Den morale har jeg måttet stå model til mange gange.
“Som om jeg ikke vidste, at der meget mere end tøj, der skaber en figur,” fnyser jeg hver gang stille.
Marlon Brando var for eksempel dårlig til at klæde sig. Tøj interesserede ham ikke en døjt. Mad var mere ham, og med årene blev han ganske uformelig.
Men stil havde Marlon Brando, giftigt meget. Den lå i hans ansigt, øjne, mimik, stemme og bevægelser. Han havde hin karisma, man ikke kan købe sig til.
Omtrent modsat befandt Hertugen af Windsor sig. Hans stil var hans tøj og den viden, betragteren havde, om han var kronprins. Stil derudover havde han ikke. Snobbede medier døbte ham godt nok “Prince Charming”. Men han var egentlig en kedelig og ignorant person, der som karakter ikke kunne berige sine medmennesker – undersåtter! – det mindste.
Deraf følger blandt andet, at stil i sin fulde potens opstår, hvis både tøj og person sitrer af stil.
Jeg synes, de tre herrer her fra Pitti Uomo 96 i Firenze på forskellig vis har fat i noget, uden at jeg vil dække dem til i superlativer. De har alle tre oplagt mere greb om tøj end folk i almindelighed. Men de har også et ansigt, en positur og en tilstedeværelse, som bidrager til, man må kaste en stor håndfuld stilpoint efter dem.
Fra 1920’ernes Berlin til 2019
Maximilian Mogg fra Berlin og firmaet af samme navn i dobbeltradet made-to-measure. Der er svaj i både jakke og bukser, så tankerne går til 1920’ernes Berlin.
Sort som kulør i påklædningen
Ethan Newton, der på ingen måde besidder en idealfigur, men har mere intens udstråling end de fleste. Tøjmæssigt viser han her, hvordan man kan bruge sort på en udramatisk måde i en afslappet påklædning. Ethan Newton er en del af firmaet Bryceland’s.
Skriv et svar