Den sjældne Maserati GranSport
Biler kan jeg beundre på afstand. Hvad der gemmer sig under motorhjemlen, og hvilken spændende historie forskellige modeller besidder, er jeg bantamvægter i.
Desto mere behageligt er det engang imellem at møde nogen, der ved noget om biler og tilmed har lidenskab for dem – som nu Kaare. Man kan bare lytte og lære.
Kaare ejer en Maserati GranSport, der i perioden 2004 til 2007 blev produceret i bare 2.600 eksemplarer.
“Den er den eneste indregistrede model i Danmark,” fortæller Kaare, mens vi kører igennem et varmt Midtsjælland.
I dag ejer Fiat Maserati, ligesom det store, italienske bilfirma ejer Ferrari. Så man finder “genbrug” på tværs.
Fra topfart til stråhattempo
“Maserati og Ferrari deler motordele og gearkasse. Men Maserati er mere en Grand Tourer, en luksusbil, der er egnet til at køre lange distancer, hvor Ferrari som oftest er en sportsvogn, der er sat op til banekørsel og ikke særlig behagelig at køre lange distancer i. Selv om GranSporten deler motor med Ferrari, så er de forskellige. GranSportens motor er bygget med kædetræk til at drive køling, generator og vandpumpe, hvor en Ferrari har bæltetræk til samme. Det medfører, at Maserati’ens motor har lidt færre hestekræfter end den modsvarende motor i en Ferrari. Til gengæld skal den så ikke have skiftet bælter hvert andet år. Det er en bekostelig operation,” forklarer Kaare.
Hvis nogen skulle tro, at kædetræk i stedet for bæltetræk ender i noget kedeligt noget på landevejen, skal jeg hilse og sige, at sådan ender det nødvendigvis ikke. Kaares GranSport yder 400 hestekræfter og skyder en topfart på 290 km/t.
“Men over 270 km/t begynder den at sejle,” advarer Kaare med et smil.
Vi tester heldigvis ikke, om Kaares erfaring holder stik, denne lørdag eftermiddag. Men Kaare giver da lige et par prøver på bilens acceleration. I nogle vilde ryk river vognen sig hen over den varme, sjællandske asfalt. Jeg klamrer mig til dørhåndtag og kamera. Til min lettelse sænker Kaare snart farten til stråhattempo igen.
En over 100 år gammel historie
Køreegenskaber og flot design har Maserati altid været gode til, siden de fire brødre Alfieri, Bindo, Carlo Ettore Maserati sendte deres første bil på gaden i Bologna i 1914. Økonomi har firmaet i perioder haft mindre greb om. Maserati har over årene været ejet af flere forskellige aktører. For eksempel sad Citroen på et tidspunkt med aktieposten i den italienske sportsvogn.
I 1993 overtog Fiat så Maserati. De førte firmaet delvis sammen med Ferrari, som de også ejede dengang. Siden bevægede Maserati sig tæt på Alfa Romeo, hvor Fiat også har fat i tømmerne.
“Jeg synes jo, det er sjovt at have en sjælden sportsvogn. Rigtigt mange vil have en Porsche, og den danske Porsche-klub er stor. Der findes ikke en Maserati-klub i Danmark. Porsche har også en fantastisk forfinet motor, boxermotoren, og ikke mindst en undervogn, der gør dem meget velegnet til banekørsel. Men en Maserati har sin egen charme. Heldigvis giver Porsche-klubberne mig lov til at tage med, når de engang imellem arrangerer træf på de danske racerbaner,” fortæller Kaare om sit valg af en Maserati.
Hvad mon GranSport koster?
“Jeg gav 31.000 euro for år tilbage, og tilsvarende modeller i samme stand handles nu for 55.000 euro. Jeg tror, prisen kommer til at stabilisere sig omkring 70.000 euro,” siger Kaare.
Han er klar til at bruge penge på sin hobby, men man mærker, at han tænker over prisen på et motoriseret legetøj, som den forretningsmand han også er.
Vi åbner motorhjelmen engang, da vi har parkeret bilen i vejkanten på en rolig landevej, der slanger sig gennem nyhøstede marker. En maskine svulmer dernede i rummet, men ikke vulgært. Den er pakket elegant ind, som, forestiller jeg mig, italienerne er allerbedst til.
Krafttfuld og smuk udenpå, kraftfuld og smuk indeni, kan jeg konkludere.
Kaares påklædning
Kaare er i et skræddersyet jakkesæt, syet af kridtstribet fresco-stof. Kaare handlede sine flettede sommersko i Rom. Solbrillerne er fra Maui Jim. Og uret er et Reverso fra Jaeger-LeCoultre.
Henrik Hjerl skriver
Smukt, velsiddende jakkesæt, og bilen fejler heller ikke noget ! 😎
Mvh X
Johnny Nielsen skriver
Herligt med andres syn på accessories. Personlig stil favner bredt og hang til HK med stil kan jeg godt sætte mig ind i. Der er ekstra point til Kaare, han har fat i den røde tråd.