PS Indlægget er også bragt på min blog på Dagbladet Børsens hjemmeside. Følg bloggen her.
Læserinteraktioner
Kommentarer
Skriv et svar
Tøj til lejlighedens melodi
Man skal klæde sig til lejligheden. Det forøger tøjets effekt. Men hvad tager man konkret på fx Skt. Hans’ aften, eller hvis man skal på en smørrebrødsrestaurant, Roskilde Festival, en kunstmuseum eller en byfest i provinsen? Den velklædte mand har en løsning til hver eneste begivenhed.
Læs mere
Magasin du Nord – tjek af herretøj
Magasin har landets største afdeling med herretøj. Mængderne er overvældende. Men er kvantitet nok? Vi har set på sagerne. I den forbindelse sammenlignede vi også polotrøjer fra Lacoste og Ralph Lauren.
Læs mere
Butterfly – den rette brug
Man binder selv sin butterfly. Det er klart. Forbundne er forbudte. Men der er mere til sløjfekunsten. Her er Den velklædte mands syn på sagen samt udsøgte butikker med sløjfer.
Læs mere
A.D. Sartoria – test af jakkesæt MTM – del 1
A.D. Sartoria er en ny butik i København med made to measure. De vil dyste med de bedste. Kan de det? Vi følger en bestilling af et gråt jakkesæt made to measure.
Læs mere
Mandens bryllupstøj 2026
Ex Cathedra. Sådan skal du være klædt til et bryllup i 2026. Den velklædte mand beskriver type af jakkesæt, skjorte, sko, strømper og andet tilbehør. En enkelt tøjdel er helt afgørende for at komme i mål.
Læs mere
Asket – test af tøj i København
Det svenske tøjmærke Asket findes primært online. Men i maj måned har de også en pop up-butik København. Vi så forbi for at undersøge og prøve deres beklædning. Det blev en anderledes oplevelse.
Læs mere
Lidt mere elegant end de andre
Muligheder er der nok af, men hvad vælger man, hvis man vil fremstå diskret elegant i uformelt sommertøj? Den velklædte mand har nogle bud på bukser, skjorte, tørklæde og sko, der kan gøre arbejdet. Alle dele fra mindre sartoriale butikker.
Læs mere
Drake’s – test af jakkesæt MTM – del 2
Den store dag var oprunden. Drake’s besøgte Goods på Østerbrogade i København med Julius’ nye jakkesæt. Vi så forbi for at evaluere resultatet.
Læs mere


De mekaniske ure bærer en del af ansvaret for at ure er på vej ud. Havde man satset hårdt på teknologisk udvikling i stedet for nostalgi kunne det have set anderledes ud i dag.
Kh
Rene
Jeg skal gerne medgive, at armbåndsuret ikke længere er et
essencielt redskab i dagligdagen, men derfra og til at kalde det kuriøst, er der dog et stykke vej.
Tendenser går lidt op og ned, men der sælges faktisk forsat rigtig mange armbåndsure, heraf en stigende andel med mekanisk værk.
Bi lidt med at dømme det ude 🙂
V.h.
Jacob
Ja de unge vælger automatiske ure igen – det er cool og viser respekt for det gode håndværk.
Nej de unge vælger urene fra, at andelen af mekaniske ure er stigene er blot tegn på at salget til den brede befolkning er vigende.
kh
Rene
Spændende indlæg og virkelig et paradoks jeg selv slås med. Rationaliteten vs. sentimentaliteten. Man ender tit i en situation hvor man prøver at rationalisere at vælge det “gamle” og ender med at lyve lidt for sig selv. For gu er det smartere at have det hele digitalt og den nyeste hybridbil er også bedre og mere fornuftig end den gamle smukke jaguar. Jeg prøver tit at spørge mig selv hvad der gavner verden mest i mine valg, men det bliver trods alt et underligt stilmiks når man blander det nyeste nye med det traditionelle. Hvor skal man stille sig?
Mvh CH
@ CH: Glimrende overvejelser. Du rammer et punkt, jeg også har funderet over. Min konklusion er, at man ikke skal tænke for meget over, om noget tilhører den ene stilkategori eller den anden – om man sidder i den gamle jaguar eller hybridbilen. Ellers ender man bare med en reklamestil, “det gennemførte univers”, som ligner stil, men som er ligeså tom og kedelig, som overfladen er blank. Jeg tror mere på at forfølge kvaliteter som det gode håndværk, det vellavede og det skønne, og de kvaliteter kan man jo både finde både i gamle og nye ting.