
Uden om den dårlige smag
En smokingjakke er meget mere end en sort eller midnatsblå jakke. Buketten indeholder den ene blomst efter den anden, hvis man først ser efter. Med hjælp af gode, gamle Photoshop følger nogle illustrationer af, hvordan man kan lege med en smokingjakke uden – synes jeg – at lande i dårlig smag.
Vigtigst, som flere gange nævnt, er at holde fast i en hvid skjorte, en sort sløjfe og sorte sko. Desuden bør smokingbukserne i de fleste tilfælde være sorte. Fordelen derved er i øvrigt, at man kan udbygge sin smokinggarderobe ved blot at anskaffe sig en ny smokingjakke. De sorte bukser kan man genbruge.
Designet (spidst revers, sjalskrave mv.) har jeg skubbet i baggrunden. Her drejer det sig om farver og mønstre. Du kan læse alt om smokingdesign her. Fokus er også vinterbrug af en smoking. Så den naturhvide smoking er ikke med.
Den ensfarvede smoking




En smokingjakke af fløjl

Glimmerjakken


Den klanternede smokingjakke


Godt nytår!

Inspirerende.
Men hvor mange smokinger har en mand brug for i en tid, hvor invitationer sjældent svinger sig højere op end en jakke til jeans?
Som mr. X siger, kan det også være upassende at afvige fra invitationens formalitetsniveau.
Personligt ville jeg gerne ud over en sort smoking have Iversens Klimt-jakke og Eggsy’s orange jakke fra The Kingsman 2. Men jeg ville næppe have lejlighed til at bruge dem.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR07n_D8kzIbnhfmmbG2XxkDMkDp4YpcqiFgw&usqp=CAU
Jamen, der er en klar udfordring der. Som Mr X også siger, må man lave sine egne smoking-fester, hvis de mangler. Der kræves egentlig ikke meget andet end at udstikke dresscoden.
Jeg forstår udmærket trangen til en kulørt, spraglet smokingjakke, og muligheden er der med fodfæste i traditionen. Man kan gå glimmervejen a la Iversen eller vælge en smækkende fløjl som den orange, du linker til. Daniel Craig har også vist sig i en pink fløjl, har jeg bemærket, dog sad jakken ikke for godt på ham (endda skrædderi). Fløjlsjakken kan dog blive noget lun og er kun til vinterbrug. En helsort er mest fleksibel.
Meget rigtigt, man må naturligvis invitere med dresscode.
Men mine mandlige venner, der ejer smokinger, vægrer sig desværre (hvad siger etiketten mon i følge Mr. X om at afslå en invitation pga dresscode’n?).
De kvindlige venner er mere positive, så det bliver nok til selskaber for een i smoking og to i selskabskjoler.
Man må naturligvis finde på en anden undskyldning – ellers vil det jo kun kunne opfattes som upassende kritik af værtens valg af niveau.
Sidder og ser velkomsten til Amalienborg d. 1. januar.
Laksko hele vejen igennem….for herrenes vedkommende.
Ad laksko:
Mener ikke, at jeg på noget tidspunkt hat haft laksko til min/mine smokings. Og i hvertfald slet ikke den første…studentersmoking’en…..så hut jeg visker.
Laksko er traditionelt “det rigtigte” til også smoking, men jeg klarer mig selv med et par velpudsede glatte oxfords, og jeg mener, det går helt fint. Laksko kan, synes jeg, fremstå, ja, noget lakerede. Jeg synes, velblanket boxcalf giver et mere naturligt udtryk
Fandt et gammelt billede fra min konfirmation:
Smoking og laksko!!! 🙂
Mange tror desværre, at smoking er et fint sæt tøj. Det kan diskuteres. Smokingen er vel noget af det mest løsslupne man kan iføre sig. Blender godt i med ‘cigarraaater’, whisky og så videre.
Hvis man skal være lidt sjov, kan man vel sige at en hawaiskjorte og bermudashorts egentlig er mere formelt end en smoking. Som jo bare er fest og ballade. Desforuden er det sorte festtøj til at få for rimelige penge. – Hvis man har tålmodighed til at gennemsøge genbrugsforretninger kan man også være heldig. Der er dog en ting man skal være på vagt over for. Mange smokings er syet af et dårligt metermål. Der skal man lige tænke sig om.
Enig, en smoking er ikke fint, snarere frækt tøj. Bl.a. derfor er det meget forkert at bruge den i kirken, som desværre er blevet udbredt.