Smart eller seriøs?
Jeg er en smule fordumsfuld, før jeg træder indenfor i Rains’ butik på Gl. Kongevej på Frederiksberg. Tøjmærket står for mig som et af disse nyere danske “brands”, der fremstiller et nøgternt set banalt minimalistisk produkt i et land langt langt borte, men opnår en vis succes, fordi de forstår tidens smarte markedsføring.
Den opmærksomme, åbne og venlige ekspedient, som møder mig butikken, gør dog, jeg hurtigt sænker paraderne en smule. Han fortæller om Rains oprindelige modeller inden for regntøj og de nye. Han har også god indsigt i tekstilerne, hvis man kan kalde Rains gummiagtige syntetiske stoffer det.
Eksempelvis lærer jeg om vandtryk og regntøj – at regntøj skal kunne modstå en vandtryk på 5000 mm (højden i mm i test på vandsøjlen, før vandet trænger igennem materialet), før man må kalde det vandtæt, og at Rains afhængig af model ligger i grænselandet vandtæt/vandafvisende. Er tekstilet i intervallet 1500-5000 mm, må man kun kalde det vandafvisende.
Oprindelig lang model
Mere eller mindre fra begyndelsen i 2012 har Rains tilbudt modellerne Jacket og Long Jacket. De er stadig i sortimentet sammen med en “Longer Jacket”. De er deres klassikere.
Modellerne er blevet opgraderet lidt, men tekstil og design af dagens modeller i dag er stort set identiske med dengang, forstår jeg.
Jeg prøver en lang model, som i farve og snit tiltaler mig. Den minder om en parkajakke, men er fremstillet i et gummiagtigt, halvelastisk og, oplever jeg, meget skrøbeligt let stof. Jeg ser for mig, at jakken nok kan bruges som en chik jakke i byen, men helst ikke skal udsættes for store strabadser, herunder cykling, hvis den skal overleve i flere år.
Ekspedienten forklarer, at jakken ventilerer her og der gennem åbninger, men stoffet ikke er åndbart. Jeg forestiller mig, man hurtigt kan få det lummert i jakken, men kan være, de små ventilerende funktioner afbøder den værste sved. Jeg er småskeptisk.
Jakken koster 700 kr.
Modellen Suva

Suva er en af Rains nyeste modeller. Den attraktive matte metaliske blå farve går igen.
Jakken har en ganske anden følelse af kvalitet over sig, som meget ligger i stoffet. Det føles beslægtet med de syntetiske jakker fra outdoor-firmaer som Arcteryx, Bergans med videre. Stoffet, som Rains betegner som “hardshell”, skønt det føles blødt og smidigt som “softshell”, fremstår langt mere robust end stoffet til Rains klassiske jakker.
Suva-modellen har også små, bedre detaljer som justérbare manchetter.
Derudover fornemmer man et designmæssigt slægtsskab.
Suva-jakken har tillige en hætte, hvilket jo er praktisk, hvis vi befinder os i kategorien regntøj.
Rains hætter imponerer dog ikke. I en rigtig, god outdoor-jakke kan man justere hætten, så den ikke falder ned i øjnene. Rains hætte sejler rundt og tager udsynet, hvis man vover at slå den op, og man slår den snart ned igen. I den henseende bliver Rains mere livsstil end stil, mere Schein end Sein, hvilket ligner en kontinuerlig risiko ved et projekt, hvor man forsøger at urbanisere syntetisk sports- og aktivitetstøj.
Suva-jakken koster 1800 kr.
Konklusion
Besøget hos Rains har flyttet mig lidt. Jakkerne imponerer ikke, men designet ok, og Rains må jo have ramt et reelt behov for vandtæt/vandafvisende beklædning, der ikke ligner almindeligt outdoor-tøj. Det ser sådan ud. Priserne er desuden rimelige.
Selv ser jeg ikke rigtigt behovet for den form for beklædning, som Rains begår sig i. En cottoncoat gør for mig arbejdet, og langt mere elegant. Og pjasker det ned, bliver jeg som de fleste andre indendøre, medmindre jeg er i naturen, hvor min Arcteryx-jakke på. I funktionalitet og slidstyrke reducerer den Rains sortiment til storbypjat.







Af erfaring kan jeg sige, at deres klassiske regnjakke er forfærdelig at cykle i. Jeg fik sådan en jakke i gave omkring 2016, og den holdt desværre ikke i mere end to år. Din beskrivelse af en lummer fornemmelse er en underdrivelse, da man bliver decideret våd af sved ved en 7 km cykeltur, selv ved lave temperaturer.
Nu bruger jeg en oilskin fra Hoggs of Fife (deres Caledonia model) med indlagt vandtæt og åndbar membran, som kører på tredje år og stadigvæk er vandtæt og holder udseendet.
Når det gælder regntøj/vandafvisende overtøj så synes jeg svenske Stutterheim har en mere “premium” følelse. Det skulle også være lavet på rigtigt bomuld med en “gummi” coating.
Ellers oilskin fra Barbour, der også har vandafvisende egenskaber