
Citrontræernes dal
Dér, hvor citrontræerne blomstrer, dér skulle jeg hen.
Og se, hvad jeg kom tilbage med!
En gul skjorte, det måtte ske.
Desuden marineblå bermudashorts af hørlærred og et lille bandana.
Samt håndsyede sandaler.
Det er sommertøj i den rene udgave.
Det rigtige alternative slips
Videre til den seriøse scene: slips.
Jeg har simret over, hvordan man elegant kombinerer et alternativt slips med marineblå jakke, det være sig habit eller blazer. I længden bliver de blåstribede og rødlige for kedelige.
Min konklusion har været senepsgule og blågrønne slips med et marineblåt strejf over en flødehvid skjorte. Så spiller klaviaturet. Det har jeg ment. Men gør det?
Ja, mener jeg.
Forleden testede jeg da et par nye slips i netop den sennepsgule og blågrønne nuancer. Og jeg var godt tilfreds, det må jeg selvfejrende sige.
Man skal dog bemærke, at slipsene ikke er ren silke, men lidt mere matte på grund af iblandet uld og hør. Jeg tror, at en del af den behagelige effekt ligger deri.
Double Denim
Slutteligt et blik på min jomfruelige vandring udi denim. Den begyndte med et par skræddersyede bukser af japansk denim. Den fortsatte med en skræddersyet skjorte af kirebærfarvet japansk denim.
Forleden mødte de to beklædningsdele hinanden i en double denim, rigtignok en alternativ slags, fordi toppen er rød og ikke blå som bukserne, som man almindeligvis forventer, hvis double denim nævnes.
Spiller stilen?
Jeg kan godt lide den. Det forekommer mig harmonisk, at skjortens tekstur matcher buksernes. En skjorte i samme farvenuance, men i poplin, ville ikke kunne stå imod på samme vis og ville have behov for en jakke eller trøje. Det tror jeg.








Fin inspiration. Kunne du løfte sløret for hvor du har beklædning og sandaler fra? Jeg har en idé men rart, hvis du kan fortælle det.
Så gerne:
Sandaler: https://denvelklaedtemand.dk/annonce-haandsyede-sko-efter-maal
Slips: https://denvelklaedtemand.dk/butik-dvm/annonce-slips-efter-maal
Skjorter: Kommer!
Blazer: https://denvelklaedtemand.dk/annonce-klassisk-italiensk-haandskraedderi
Bukser: https://denvelklaedtemand.dk/butik-dvm/annonce-bukser-efter-maal-syet-paa-skraedderi
Godaften Grunwald. Jeg tror der efterspørges et lidt mere uddybende skriv om de omtalte beklædningsdele. Lidt indsigt i rejsen, håndværkeren og resultatet. Det ville jeg i hvert fald selv værdsætte.
Hej Malthe. I de her tilfælde inkluderer det ingen rejse fra min side. Skoene er fra Maftei, der besøger København. Jeg bad dem kopiere en sandalmodel, jeg havde set hos Materna i Wien, men på min læst, naturligvis. Det gjorde de med en lille modifikation af anvendt læder. Jeg er kun tilfreds med dem. Slipsene er 10 cm brede. Også fra min samarbejdspartner (Italien). Shorts og benklæder er demiskrædderi, dvs. syet direkte på skrædderi i Italien. De har mine mål. Dem har jeg forfinet over tid. Blazeren fra skrædderen, jeg får besøg af. Blød jakke, men mere facon end meget andet italiensk. Jeg er vældig glad for den. Jeg er blevet træt af skrædderi, hvor man fjerner al indmad. Hvorfor så ikke bare gå i en trøje? tænker jeg polemisk. Skjortestoffet fandt jeg tilfældigt på nettet og sendte til skjortemager, som returnerede skjorte (har mit mønster). Det lyder måske nemt alt sammen mht. pasform og stil. Men det baserer sig jo på, jeg har beskæftiget mig intenst med beklædningshåndværk i 20 år, udviklet en klar (ikke diffus) smag og kender de pågældende håndværkere godt og udviklet en relation med dem og ved, hvad de kan.
Jeg har heller aldrig forstået ideen med at fjerne indmad i jakker, så det næsten føles som en trøje. Struktur giver mig tryg komfort og sanselig feedback der forbedrer kropsstilling.
Kære Grunwald
Det herlige og uddybende svar du deler med mig, kunne du lave mangen gode blogindlæg ud af, med billeder og begrundelser for hver enkelt bestilling. Netop det du beskriver er det gode udbytte der kommer af langvarigt og nidkært arbejde til at forfine ens smag og relationer. Mere om det!
Mvh
En flittig læser
Tak for ordene, Malthe!
Godt at se den velklædte mand i korte bukser uden lange strømper så han ikke ligner en spejder.
En flot gul skjorte, men jeg synes det ser lidt underligt ud, når skjorten er er rullet op til under albuen, og de korte bukser samtidig slutter over knæet. Her synes jeg en kortærmet skjorte eller en kortærmet polotrøje ville have været mere passende — eller måske kunne man her rulle skjorten op til over albuen, det er trods alt i et sommerhus og ikke på en vinbar i byen.
Jeg mindes et billede på Den velklædte mand (https://www.instagram.com/p/CTK-MS3FbJ5/) af John Wayne og Gary Cooper begge iført en guayabera – John Wayne med lange bukser og ærmer rullet op til under albuen og Gary Cooper i korte bukser med ærmer rullet op over albuen.
/ Lars
Det kan sagtens være, det ville fungere bedre med kortærmet skjorte. Jeg kan godt følge dig. Dog må jeg anføre, at en gentleman kun ruller ærmerne til (under) albuen i en langærmet 😊 En anden herre mente, at en ascot ville være bedre end et lille tørklæde/bandana med tanke på de fine sandaler og den langærmede skjorte. Jeg kan også følge ham. Jeg tror, det illustrerer, at sommertøj simpelthen er mere diskutabelt, fordi “reglerne” ikke så klare.