Midlerne er der, hvis man betragter, hvad danskerne ellers spenderer penge på, men traditionen mangler. Skræddersyede jakkesæt og kvalitet generelt i klædedragten lever en meget stille tilværelse i landet vort. Jo mere interessant er det, når man helt undtagelsesvis møder en dansker, der styrer uden om konfektion og udelukkende vælger den ægte vare.
X, som ses her, har tilmed valgt det allerfineste inden for genren og ekviperet sig i London og Napoli.
Stoffet er en 400 grams flannel fra J & J Minnis. Den toradede jakke er syet af hans faste Savile Row-skrædder Steven Hitchcock, som er udlært hos Anderson & Sheppard, men nu har sin egen forretning. Steven Hitchcock specialiserer sig i “blødt skrædderi”, og er som en af de meget få på Savile Row både uddannet som både tilskærer og i at sy et jakkesæt.
Læg mærke til de specielle manchetter på ærmerne. Læg også mærke til jakkens lavtsiddende revers, der løber til den nederste række knapper. Reverset tilfører udtrykket tyngde.
Bukserne er fra Ambrosi i Napoli. De syr alene bukser i deres skrædderi. De vinrøde hyttesko med kvaster er fra den originale John Lobb i London, som laver en personlig læst til deres kunder. Turnbull & Asser har syet skjorten, for så vidt X selv har designet den aftagelige og afrundede cutaway-flip og fået den syet hos Budd, en anden af de gamle skjortemagere i London.
Foto: Privat
AFJ skriver
Han burde binde det slips en gang til
TNN skriver
Fantastisk god stil. specielt de (ca.) 5 cm store opslag på bukserne. Det ser man ikke på konfektion.
Er der nogen danske skræddere, som kan lave den bløde Anderson & Sheppard-stil?
Mr X skriver
Nej det tror jeg nu ikke!
Der er tale om The Albert Knot også kendt som en dobbelt Four in Hand. Knuden giver et lidt mindre asymetrisk og lidt kraftigere indtryk, og er velegnet til brug for med mine cutaway flipper.
MVH X Se evt nedenstående link for et bedre eksempel på hvordan jeg gør det:
http://bit.ly/mKlsag
The Prince Albert knot is quite similar to the Four-in-Hand necktie knot. The only difference includes a second wrap-around, which will make the knot a bit more voluminous. Because of this, the Prince Albert knot is often called the Double-Simple tie knot. It is quite suitable for high and wide-spread collars as well as for all long neckties. It is a preferred tie knot for thin ties as well as for men’s ties, that are made from a smooth satin silk fabric.
AFJ skriver
@ X
slipseknuden/ -typen er underordnet, når det ikke bindes korrekt tilpasset til kraven
det ses jo tydeligt på fotoet, at en del af slipset (delen rundt halsen) som burde dækkes af kraven, ikke gør det
mr. X skriver
Her er der tydelgvis tale om manglende kendskab til denne flip/knude med ultra detached cutaway, kombination.
Billedet er jo fra siden, havde det været forfra, ville knuden/flippen ses sidde spot on.
Da et sådant set-up ikke kan fabrikfremstilles (og kun kan vaskes/stives/poleres 2-3 steder i verden)vil det i vore dage ikke være alment kendt, og ses kun i visse kredse blandt tossede gamle traditionalister som undertegnede:-) mvh Mr. X
j.groot skriver
Ja, men en så ekstrem cut-away vil noget af “løkken” på slipset kunne ses. Om man kan lide det, er et spørgsmål om personlig præference. Jeg synes selv, det kan give et lidt stramt og stranguleret udtryk, men nægter ikke, at nogle bærer det godt. Hyttesko med kvaster er heller ikke favorit hos mig. Ellers et flot og harmonisk ensemble. Særligt må man glæde sig over 6×2 knapstillingen med rul til første knap, så det bliver en 6×1. Meget elegant.
j.groot skriver
Ps. Jeg ser lige den højt placerede lomme. Er det en billetlomme eller sidder lommerne ganske enkelt så højt?
Mr. X skriver
Billetlomme – den rigtige kan ikke ses, grundet hånden i bukselommen. Lommerne har iøvrigt flaps, som jeg nogen gange har ude! mvh X
Mr. X skriver
De har iøvrigt ret i at “det kan give et stramt og stranguleret indtryk” men det er jo netop b.la det der er forskellen på fabriksfremstillet og bespoke.
F.s.a. 6×2 versus 6×1, er mine dobbelradede altid udstyret med 2 jigger buttons, således at de kan bæres i begge konfigurationer!
j.groot skriver
@ Krave: Ja, der er forskel på konfektion og skrædderi, men også på om kravekonfigurationen er valgt på grund af, at den passer til ansigtsproportionerne eller på grund af en art modeforelskelse. Det sidste synes udbredt i tiden, da cut-away’en har været en vogue i nogle år. Jeg tvivler dog på, at det er det, der er på spil her.
@ Knapkonfiguration: Naturligvis. Den eneste fornuftige løsning.
Mr. X skriver
” Jeg tvivler dog på, at det er det, der er på spil her”
Nej næppe! 🙂
AFJ skriver
@ X
der er paa ingen maade tale om manglende kendskab. det er korrekt, at forfra ville knuden se ordentlig ud (og dette gaelder naesten uanset hvilken krave/ knudekombination der er tale om). dog boer knuden tilpasses, saaledes at den fra siden ogsaa ser korrekt ud- hvis du da ikke gaar efter et look a la knaekflip
hvis du med setup mener ultra detached cutaway, er det ikke korrekt, at den kun fremstilles skraedderskyet. der er nogle butikker i milano eller napoli hvor de saelges fabriksfremstillet (gud ved hvorfor)
hvor meget traditionalist der er over ensemblet, vil jeg personligt sige intet. det er i mine oejne en grum sammenblanding af et formelt og uformelt udtryk, hviket i stor grad kommer til udtryk i skovalg og jakkesaet. ikke sagt at loafers/ hyttesko ikke kan kombineres med jakkesaet, det er bare ikke lige tilfaeldet her
men igen, der er tale om personlige praeferencer og jeg vil da ogsaa lige tilfoeje at jakkesaettet er virkeligt godt skaaret
Torsten skriver
Jer ikke selv til hyttesko med kvast, og stivet krave er heller ikke mig, men jeg kan ikke følge, at X forbryder sig mod “regler”, fx om formelt/uformelt. Jeg synes måske snarere, at der er lidt for mange virkemidler i brug. X kører mere Hertugen af Windsor end Beau Brummell. På den anden side er virkemidlerne (kraven, slispeknuden, kvasterne, manchetterne, det lyserøde for, reverset m.m.) egentlig relativt afdæmpede.
VH Torsten
Mr. X skriver
“der er paa ingen maade tale om manglende kendskab. det er korrekt, at forfra ville knuden se ordentlig ud (og dette gaelder naesten uanset hvilken krave/ knudekombination der er tale om). dog boer knuden tilpasses, saaledes at den fra siden ogsaa ser korrekt ud- hvis du da ikke gaar efter et look a la knaekflip”
Det er jeg bange for at der er: knuden ser så korrekt ud som den skal også fra siden, men hvis man ikke kender til et sådant set-up…. og hvorfor skulle De også gøre det!
Lad os tage et andet eksempel; det der kaldes en Double Round Stiff flip, som De sikker har set på film, er konstrueret således og stivet i en sådan grad, at slipseknuden ikke kan sidde helt deroppe hvor den efter normal moderne opfattelse burde, men det er altså også helt korrekt og blev båret af såvel underklassen som de kongelige på denne måde. (Jeg bruger den ofte f.eks. til City Dress)
“hvis du med setup mener ultra detached cutaway, er det ikke korrekt, at den kun fremstilles skraedderskyet. der er nogle butikker i milano eller napoli hvor de saelges fabriksfremstillet (gud ved hvorfor)”
Med set-up mener jeg i dette tilfælde kombinationen af løs cutaway flip og Albert knot. Så, med respekt, er det noget sludder at disse kan købes fabriksfremstillet – a contradiction in terms!Fabriksfremstillede skjorter kan jo derimod mange steder købes med cut-away flipper.
Jeg har ikke påstået at det var et specielt traditionalist ensemble, men at jeg ofte “beskyldes” for at være det! Måske ikke så mærkelig, mit virke taget i betragtning.
F.s.a. de løse flipper generelt, kan siges at selv de bedste skjorteskræddere ink. mine egne(presset), vil indrømme at de ingen mulighed har for at konstruere en skjorte med fast flip, der tilnærmeselsvist sidder så godt som en løs,korrekt stivet og poleret gør.
Tænk f.eks. på gamle film hvor utroligt elegant, herrene ved et middagsselskab tager sig ud, med de meget høje stive flipper, som også jeg ofte foretrækker.
“Reglerne”, ak ja – dem kan alle lære ved at læse en bog – det er hvordan og hvornår man kan bryde dem, der er udfordringen, og det kan ikke “læres” men kun erfares gennem generationerne.
Jeg lever af at rådgive internationalt om dette, og kan (og skal) derfor i mange situationer klæde mig 100% “korrekt”, men det betyder ikke at jeg ikke har min egen stil ved uoficielle lejligheder, med mine egne idiosynkrasier som f.eks gauntless cuffs der stammer fra familiens militære baggrund, men som i Storbritanien ses i tilsvarende miljøer.
Potter skriver
Jeg ved for lidt om de detaljer, der her diskuteres om, og jeg bevæger mig heller ikke i de nævnte kredse (som i Danmark måske næppe findes) men sikke et flot jakkesæt og hvor det klæder herren!
Tak fordi vi får lov at se dette eksemplar af håndværkerkunst.