En lille videohistorie om oxfordskoene, og nærmere bestemt udgaven, der hedder captoes. Den er meget hjemmelavet, men jeg håber, den alligevel vil fornøje dig.
Læserinteraktioner
Kommentarer
Skriv et svar
Zara – anmeldelse af herretøj
Zara har åbnet en kæmpebutik på Vimmelskaftet i Købehavn kun med herretøj. Det store spanske mærke er billigt og ser ikke dumt ud på afstand. Men hvordan sidder det på kroppen? Vi har testet forskellig beklædning, og det var ikke svært at drage en konklusion.
Læs mere
ANNONCE Bestil tøj hos Den velklædte mand
Herretøj og tilbehør, du kan bestille i Den velklædte mands butik. Detaljer, pris mv. (Fri adgang)
Læs mere
Tøj til lejlighedens melodi
Man skal klæde sig til lejligheden. Det forøger tøjets effekt. Men hvad tager man konkret på fx Skt. Hans’ aften, eller hvis man skal på en smørrebrødsrestaurant, Roskilde Festival, en kunstmuseum eller en byfest i provinsen? Den velklædte mand har en løsning til hver eneste begivenhed.
Læs mere
Magasin du Nord – tjek af herretøj
Magasin har landets største afdeling med herretøj. Mængderne er overvældende. Men er kvantitet nok? Vi har set på sagerne. I den forbindelse sammenlignede vi også polotrøjer fra Lacoste og Ralph Lauren.
Læs mere
Butterfly – den rette brug
Man binder selv sin butterfly. Det er klart. Forbundne er forbudte. Men der er mere til sløjfekunsten. Her er Den velklædte mands syn på sagen samt udsøgte butikker med sløjfer.
Læs mere
A.D. Sartoria – test af jakkesæt MTM – del 1
A.D. Sartoria er en ny butik i København med made to measure. De vil dyste med de bedste. Kan de det? Vi følger en bestilling af et gråt jakkesæt made to measure.
Læs mere
Mandens bryllupstøj 2026
Ex Cathedra. Sådan skal du være klædt til et bryllup i 2026. Den velklædte mand beskriver type af jakkesæt, skjorte, sko, strømper og andet tilbehør. En enkelt tøjdel er helt afgørende for at komme i mål.
Læs mere
Asket – test af tøj i København
Det svenske tøjmærke Asket findes primært online. Men i maj måned har de også en pop up-butik København. Vi så forbi for at undersøge og prøve deres beklædning. Det blev en anderledes oplevelse.
Læs mere

Udemaerket indlaeg. Lad der bare komme flere virtuelle af den slags
brgds
Hej Torsten
Udmærket lille film. Tillad mig to kommentarer:
1. Hvis du for alvor vil bruge film/tv-mediet, bliver du nødt til at opgive din anonymitet. Filmen bliver til en oplæst udgave af dine skriftlige indlæg, hvor du ikke udnytter de levende billeders dynamik og enestående evne til at præsentere beklædningens æstetik. Det tror du kan få meget mere ud af.
2. Uden at være nogen mester på området, vil jeg sige, at filmen ikke rigtigt bibringer mig ny viden. Det er ellers netop grunden til at jeg fast læser din blog.
Dette være sagt i al opbyggelig venskabelighed.
Bedste hilsner
M. G. Andersen
Fornøjelig video! Som første indlæg til de ordblinde medlæsere er den fin. Jeg har ingen problemer med, at produktet (frem for afsenderen) står i centrum. Det vigtigste er, at stemmen er klar, den diskrete musik skaber stemning og argumentationen er stram og sammenhængende.
Måske skal det specificeres hvad for nogle “casual” situationer oxfordsko går til? Vel næppe til de allestedsnærværende bukserne ved navn jeans?
Potter, det med oxfordsko og casual dress blev lidt unuanceret 🙂 Det, jeg tænker, er, at par captoes fx kan benyttes med blazer og grå bukser, og de mere mønstrede (brune) oxford også kan gå med sportsjakke og lærredsbukser og måske også jeans. Min generelle pointe er vel, at oxfordsko bør fylde mest i garderoben (hvis man er til klassisk herremode). Derbysko mv. skal man også have, men man kommer langt med oxfordskoene i de forskellige mere og mindre formelle udgaver.
Hilsen
Torsten
Ja, den er (desværre) meget hjemmelavet. Nu er hjemmelavet ikke længere nogen undskyld, hvis det nogensinde har været en undskyld, for at udarbejde dårlige film. I dag kan du med en smartphone producere glimrende små videosekvenser.
I din video giver du mig intet, du ikke kunne havde fortalt mig i en artikel. Hvis det er for at hjælpe dine ordblinde læsere, så tror jeg de er bedre tjent med deres egne oplæsningsprogrammer.
Rumklang, håndbevægelser, upræcis beskæring, live baggrundmusik osv. er med til at fjerne fokus fra dit budskab.
Hvis du vil lege med levende billeder, så må du lægge der mere i selen, andet er spild af min tid og dine kræfter. Du bliver ikke en Spielberg henover weekenden og levende billeder er et utaknemmelig medie.
Først og fremmest så kræver film at der bliver redigeret og klippet, “one takes” er en kuriøs og special genre som er svær at mestre.
Vi skal alle starte i det små, men først synes jeg du skal sætte dig ind i videoredigering. Apple har nogle meget intuitive programmer som ikke kræver meget på forhånd.Sådanne programmer findes garanteret også til Windows.
Start ud med f.eks. et slide show hvor du fotografere en billedserie fra f.eks. en skrædder. På lydsiden kunne du lægge et lille interview af skrædderen, noget lækkert Creative Commons lounge musik eller måske bare stemningslyd fra værkstedet. Wupti sko fra Gucci eller ihvertfald et lækkert produkt, som ikke har krævet meget mere end det du ellers arbejder i når du besøger skræddere.
Ovenstående vil også kunne produceres med levende billeder. Her bliver fokus på lydsiden vigtig. Du kunne bruge optagelsernes lyd, men hvis du ikke har en ekstern mikrofon, bliver det nok noget hø. Musik, er et billig trek, men det virker altid. Du kunne også selv indtale en speak omkring indholdet på filmen.
Et interview er også en meget håndgribelig opgave, som er svær at få ned på papir og hvor filmmediet kan hjælpe dig.
Men det kræver altså er du sætter der lidt ind i noget videoredigering ellers vil jeg gerne have video det frabedt på denne blog.
Håber ikke mit indlæg virker surt og nedslående. Vi skal alle starte et sted og jeg håber oprigtig at du kommer i gang med filmeriget og at du i fremtiden uploadet nogle interessante videoer.
Pøj Pøj med det, jeg er ude.
@ Mogens og Kristian:
Tak for jeres engagerede råd. Jeg må se, om jeg kan finde tiden til at lære at bruge mediet bedre.
VH
Torsten
Sjov video. Mht. til oxfords, er de så ikke meget formelle, i hvert fald i sort? Jeg bryder mig egentlig ikke så meget om sorte sko, men er gladere for brune. Kan de ikke benyttes til alle lejligheder og påklædninger, undtagen begravelser? Lige som en begravelse også er den eneste begivenhed, hvor et sort jakkesæt kan bruges. Jeg vil også lige benytte lejligheden til at spørge dig om MTM. Her har du tidligere sagt at Alsinger var et godt bud hvis det var det man ønskede, men kender du, og har du nogen mening om MTM fra Anne Spang?
Mvh.
SHS
@ SHS: Man kommer langt med brune oxfordsko i dag. Til begivenheder om aftenen og ceremonielle lejligheder holder jeg mig dog i udgangspunktet til sorte sko. Anne Spang kender jeg desværre hende ikke.
VH Torsten