Det bundne tøjvalg
Når man selv taler om sin tøjstil, vil man have en tendens til at betone, man selv har fundet på den. Videnskaben hælder mod, at vi mestendels kopierer. Friheden – hvis der er nogen – ligger i den måde, vi sammensætter kopimaterialet.
Kan man sige mere?
Jeg har talt med Else Skjold for at komme endnu tættere på mandens tøjvalg. Else Skjold er en af de få danske modeforskere, som har fokuseret på særligt mandens garderobe, blandt andet i sin ph.d-afhandling. Hun er i dag ansat ved Designskolen i Kolding.
Else, hvad ville du undersøge i din ph.d.-afhandling?
Jeg ville undersøge, hvorfor manden tager det tøj på, han gør. Hvorfor giver det mening for ham? Hvorfor ser hans garderobe ud, som den gør?
Meget modeforskning handler om unge kvinder. Jeg kunne tænke mig at gå en helt anden vej. Oprindelig ville jeg se på de mest utrendy, gamle mænd og undersøge deres tøjvalg.
Det endte dog med, at jeg fokuserede på min egen generation, der født i 1965 til 1975. De er den første generation, der er vokset op uden jakkesættets uniform og selv må finde en vej.
Hvordan vælger den moderne mand så sit tøj?
Efter Krigen opstod der forskellige kategorier af tøj, som udsprang af især musikmiljøer. Der blev flere og flere. Og så var der stadigvæk jakkesættet, voksentøjet.
Jeg syntes, det var superinteressant se, hvordan den moderne mand forsøger at finde sin egen, individuelle stil ved at kombinere de her stilkategorier.
Der var for eksempel en mand i min undersøgelser, der var til punkmusik og godt kunne lidt at gå i punktøj, da han var ung. At det var slidt, var for ham patina.
Da han så kom ud på på arbejdmarkedet, opdagede han, han ikke kunne fortsætte i punk-stilen.
Noget af første, der så kom i fokus, var skjorten, som i øvrigt er meget typisk. Der var for ham forretningsskjorten og designerskjorten. Han forsøgte at finde skjortestil midt imellem med nogle særlige detaljer, han kunne identificere sig med.
Efter skjorten kommer generelt jakken eller blazeren i spil, fordi man skal til vigtige møder eller til at præsentere noget. Nu skal man være graden mere voksen.
Hvilken rolle spiller den aktuelle mode for manden?
Mode forstået som, at nu skal noget være lilla eller gult, betyder utroligt lidt. Det, der betyder noget, er ideen om, hvordan man ser voksen ud, og hvordan ens musikidoler ser ud.
Hvad med arbejdspladsens indflydelse?
Det er klart, arbejdspladsen også spiller en rolle. Vi scanner omgivelserne og ser, hvordan andre klæder sig og tilpasser os.
Livsskift afspejler sig også i garderoben. Man flytter, man bliver skilt. Vi kan se, de begivenheder påvirker tøjstilen.
Man kan sige, tøjstilen i dag er til kontinuerlig forhandling. Den ligger aldrig helt fast.
Hvad betyder tøj for mænd?
Tøj er identitetsarbejde. Vi prøver at forstå, hvem vi er i verden med hjælp af blandt andet tøj.
Det nye er, at reglerne for identitetsarbejdet med tøj er uklare. Der stor forvirring om, hvad der er passende. Og det kan ende galt. Vi havde jo eksempelvis shorts-gate i sommer, da mænd gik på tv i korte bukser, og mange hidsede sig op.
Foto: Torsten Grunwald
Mogens Christensen skriver
Hej Torsten (og Else :-))
Kan man læse denne PhD afhandling nogen steder? Det lyder da super spændende at få lidt baggrund for hvorfor vi Herrer gør og tænker som vi gør.
Torsten skriver
Hej Mogens. Den er her: https://openarchive.cbs.dk/handle/10398/8992