Showtime
Jeg har været i Firenze til den halvårlige herretøjsmesse Pitti Uomo. Det er en gammel begivenhed, der så småt begyndte at tage form i 1950’erne, før man i 1972 lancerede den målrettet under navnet Pitti Uomo (Pitti henviser til renæssancepaladset Pitti i Firenze, og uomo betyder mand på italiensk). Formålet var oprindelig at markedsføre italiensk konfektion. I dag præsenterer tøjmærker fra hele verden deres sortiment på messen, ligesom mennesker fra det meste af verden frekventerer messen, det være sig indkøbere, influencere, fotografer eller journalister.

I forbindelse med messen er der receptioner og regulære fester. Den ene, jeg var til, arrangeret af magasinet WM Brown, udgjorde et glimrende eksempel på krydsfeltet mellem traditionelt selskabstøj (smoking) og en kæk, uformel stil, jeg kalder smart casual. Den blanding er der meget af i tiden. På den ene side bruger man af formelt tøj. På den anden side blander man det med uformelt.
Manden med overskægget på det første foto inkarnerer situationen. Han er i hvid skjorte og sort sløjfe, og kombinerer denne smokingenhed med en brun hørjakke, hvide bukser og sorte sandaler. De petroleumsblå strømper matcher lommetørklædet i brystlommen.
En dobbeltradet blazer med messingknapper er tillige et typisk syn i tiden, hvis man følger med i de sartoriale departementer.
Blazeren er et fortrinligt alternativ til smokingen. Den kan også have glamour over sig.

Nogle mænd til WM Browns fest var mere i smart casual end selskabstøj.

Alle bar dog jakke, og tøjet var let og sommerligt, så det tog højde for Firenzes 35 grader varme.
Farvemæssigt er douce grøn stadig oppe i tiden. Sådan så det ud.
Farvenuancen ligger også et godt sted mellem den overdiskrete palet af brun-beige-hvid og pangfarver.
Smoking

Smoking i fuld figur så jeg også til festen.
Den traditionelle sorte var der.
Og den kulørte udgave, som egner sig om sommeren.
Engelsk-amerikanske Andy var i en skræddersyet hvid smoking af dupionisilke.
Kvinder
Er det slet ikke kvinder til fester og receptioner? tænker en læser eller to nok.
Mænd tenderer til at være i overtal, men kvinder ser man også, heldigvis.
Jeg vil ikke udtale mig om tøjstilen.
Jeg ved for lidt.
Men kvindetøjet varierer generelt mere end mandstøjet, også festgarderoben.

Det tør jeg godt konkludere.















Skriv et svar