Fortab dig ikke i, hvad der er rigtigt og forkert skrædderi. Nogle typer af klædevarer, personer og situationer ligger godt til hårdt og rent skrædderi, mens andre passer bedre til blødt skrædderi, hvor skrædderen undlader hesthårsindlæg, hårde søm og skulderpolstring.
Dog kan vi ikke komme uden om, at blødt skrædderi potentielt er mere komfortabelt end skrædderiet med de svære indlæg og den robuste skulderforarbejdning.
Flere skræddere på Savile Row siger, de snildt kan levere et blødt skræddersyet jakkesæt, måske fordi der er stigende efterspørgsel efter det. Min erfaring er nu, at italienerne er mere naturligt hjemme i den variant af håndværket.
Tag sættet her, italiensk, toradet, tætsyet og stadig formgivet, som kun en dygtig skrædder kan gøre det. Og samtidig er det engleblødt og fleksibelt som en joggingdragt.
Det kan de engelske skræddere også, vil mr. X & konsorter sige. De er bedst på det oratoriske plan, vil jeg tilføje.
Foto: Stiljournalen
Ebbe skriver
Superelegant habit. Lige min stil.
/Ebbe
AFJ skriver
Der er da noget helt galt siden jakken er foldet sådan sammen.
Det er blasfemi!
Anonymous skriver
Stiljounalen
Ja, men så “et non oratorisk” indlæg 🙂
Tillykke med Stiljounalens entré blandt verdens veldraperede “bløde” mænd!
At du samtidigt bliver “dobbeltsidig” klæder dig virkelig – flot habit!
Det skal ikke komme dig til skade at du har valgt en italiensk skrædder udi denne diciplin – det gør jeg jo også selv ind i mellem.
At det går godt kan jo ikke undre, da italiernerne jo oprindelig har lært kunsten i Savile Row, hvor den berømte Scholte “opfandt” snittet, som Andersson & Sheppard siden har stået for.
Idag, er den eneste der på Savile Row fremstiller “Soft Style” efter den recept (da A & S er flyttet en gade væk), undertegnedes skrædder Steven Hitchcock. (uddannet som tilskærer o g skrædder samme sted).
Et par kommentarer til dit ensemble:
Selv om også jeg, er stor modstander af tidens trend med meget høj gorge placering, er du lige på grænsen med denne lave og horisontale, men det går.
De lange elegante ben i de velskårene benklæder, ville tage sig endnu bedre ud, såfremt oplagene fik en højde der æstetisk bedre passer til proportionerne.
Vigtigst er at afstanden (såvidt jeg kan se), mellem de horisontale knapper er større end afstanden mellem de vertikalt placerede, og dermed en større overlap – en kæphest for mig, og afgørende for at undgå “the boxy look”, som alt for ofte ses i en dobbeltradet.
Hvor er lommetørklædet!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det forekommer mig at du ofte advokere her for et større mod, istedet for den “sikre” løsning, med hensyn til kombination af slips , skjorte og jakke. Her er der for lille farve/mønster forskel mellem slips og jakke – tag din egen medecin og gør det bedre! 🙂
Bedste kollegiale hilsener X
PS. Det ville være dejligt med billeder bagfra og 3/4 forfra gerne in motion, udover “robotbilledet”
Torsten skriver
X, jeg tænkte nok, du ville have et par bemærkninger 🙂
Dragten er af pædagogiske grunde tonet ned, så jakkesættet er i centrum. Det er bla. gået ud over lommetørklædet. Jeg burde egentlig også have taget et par sorte sko på. (Den oprullede jakke, afj, er ligeledes et resultat af forsøget på formidling).
Godt set med overfaldet foran. Det er bredt. Det der, en del af effekten ligger. Reverset er hverken særligt bredt eller højt siddende, som du også bemærker. Lad modedrengene om det.
Jeg skal se, hvad jeg gøre på fotosiden. Jeg har jo ikke på samme måde adgang til fotografen som dig.
Jeg synes ikke, jeg fik et svar på, om SH kan følge med italienerne: Er SH ligeså suave som Rubinacci?