Interview med The Rake
Det muligvis eneste interessante printmagasin om herretøj, hvis man har en klassisk hældning, The Rake, interviewede mig for nylig om herremode i dag og i fremtiden med vægt på danske forhold. I det følgende mine ord på dansk. Interviewet var således til den russiske udgave af The Rake.
Herremode i dag i Danmark og brands
Danske mænds tøjstil tenderer til at være mere uformel end mænds tøjstil i de større nabolande Sverige og Tyskland. Den dominerede bystil kan defineres som en civiliseret street style af oxford-skjorte, chinos og (hvide) sneakers, nogle gange med en blødt konstrueret italiensk jakke med et lommetørklæde i brystlommen. Mænd i jakkesæt, som man mest finder i store virksomheder og rådgivning, undlader ofte slipset i dag. De fleste vil bære sorte sko. Traditionelt lod den danske mand i jakkesæt sig inspirere af engelsk stil. I dag følger jakkesæt flest i Danmark en slank, stumpende, letkonstrueret italiensk linje. Navne som Pal Zileri, Corneliani, Zegna og selvfølgelig Armani og Hugo Boss er velkendte.
Tiltagende interesse i håndværk og kvalitet
I det store billede kunne tøj være ved at gå af mode. Jeg så tal fra Danmark, der viste, at vi bruger væsentligt mindre på tøj i dag end for ti år siden, skønt det totale forbrug er steget.
Der har dog uden tvivl været en tiltagende interesse i håndværk og kvalitet de sidste 10-15 år. Man ser det i tid og penge brugt på fin madlavning, vin, lokalt brygget øl, udsøgt spiritus og mekaniske ure.
Forbrugere og producenter af herremode i dag
Jeg mener, vi også ser en vending mod kvalitet i jakkesæt og klassisk herretøj. Men den er mere subtil, ikke så gennemgribende. I 1990’erne ville ingen kunde spørge, om et jakkesæt var klæbet eller havde hårdug. Han ville heller ikke spørge, om et par sko var randsyede. I dag kan en butik engang imellem møde de spørgsmål fra ihærdige unge mænd, der har forberedt sig på nettet.
Når det er sagt, er jeg bange for, at en stigende interesse for kvalitetstøj i mange tilfælde ikke fører til kvalitetskøb. Danske mænd føler sig simpelthen ikke vel ved at bruge penge på tøj og sko. Den gennemsnitlige danske mand bruger 3.500 kr. om året på tøj og sko.
Dog møder man – jeg – en stor gruppe mænd, som er klar på at spendere på fint herretøj og skrædderi, og jeg tror, den gruppe af mænd er vokset de seneste 10-15 år, omend jeg ikke har set tal for det.
På udbudssiden dukker der unge beklædningshåndværkere op, fx skræddere. Men de skal kæmpe for at overleve. Lærlige- og mestersystemet er stendødt i Danmark, og danske produktionsomkostninger indebærer, at et skræddersyet jakkesæt i Danmark næsten kommer til at koste som en Savile Row-jakkesæt. Mænd, der vil betale de priser, kan meget vel ofte være på forretningsrejse i London. Så hvorfor købe et skræddersyet jakkesæt af en dansk skrædder med mindre udviklede færdigheder?
Der er også den italienske mulighed, som flere mænd har opdaget. Jeg formidler selv et besøg i Danmark af en meget dygtig italiensk skrædder.
Fremtiden for skræddersyede jakkesæt
Hvad angår den fremtid, som fint herretøj og skræddersyede jakkesæt går i møde, tror jeg, vi kan fæstne nogen lid til store samfundsmæssige bevægelser som bæredygtighed og cirkulær mode. Et skræddersyet jakkesæt passer glimrende ind i den udvikling af en slow fashion. På den anden side foregår der en hulens masse R & D i klædestoffer, og så er der den teknologiske udvikling. Jeg mener, om et årti kan vi måske 3D-printe vores eget tøj. Det skal blive spændende at følge.
Jonas B skriver
Meget interessante betragtninger