Fra Drake’s til The Armoury
Nu har jeg i henved 20 år fulgt med i diskussionen af klassisk herremode online, undertiden ikke særligt tæt, men altid med mindst et halvt øje på den. Et af de tøjmærker, der utvivlsomt har været mest talt om i den periode, er Drake’s.
Michael Drake startede sit halstørklæde- og senere slipsefirma i 1977. Han havde en baggrund hos blandt andet Aquascutum, hvor han havde stået for designet af deres varemærketern, der skulle konkurrere med Burberry’s endnu mere kendte tern.
De første mange år fungerede firmaet Drake’s som underleverandør af specielt slips til gode, engelske herretøjsforretninger i for eksempel Jermyn Street. På et eller andet tidspunkt, nok i slutningen af 1990’erne, fandt Michael Drake ud af, at han burde træde ud af skyggen som underleverandør og forvandle Drake’s til et engelsk heritage-brand.
Det lykkedes, mildest talt. I 00’erne fandt Michael Drake en lukrativ niche og hans dristige og samtidig meget historiebevidste design af slips, lommetørklæder og halstørklæder erobrede det ene sartoriale hjerte efter det andet.
I 2010 solgte han så hele herligheden til Mark Cho og Alan See, der samme år havde stiftet herretøjsforretningen The Armoury i Hong Kong. Hvad de betalte for Drake’s, vides vist ikke. Et meget forsigtigt gæt kunne være 40-50 millioner kr. Men Drake’s gled da af engelske hænder, for så vidt Michael Hill, elev af Michael Drake fortsatte som daglig leder og medejer af Drake’s.
Ekspansionsdrømme
Siden 2010 har The Armoury åbnet butik i New York, og Drake’s har ligeledes udvidet med fysiske butikker. Sortimentet hos Drake’s har også rykket sig. Slipset, der sys i England, er stadig et kerneprodukt. Men der er mange andre tøjvarer på hylderne nu, mange forarbejdet i Italien.
Som jeg forstår det, vil Drake’s gerne stå endnu stærkere i USA, og så drømmes der om en fod inden for i Kina.
Om det lykkes, ved jeg ikke. Set fra min helt egen stol er det, som om lidt af magien er gået af Drake’s de senere år. Der er hidsigt gang i online-reklamer (Google Adwords, Facebook Boost mv.) på nettet, store udsalg fylder meget, man har lavet outlet. Jeg synes stadig, de har et usædvanligt godt greb om deres nye design – ser dem blandt til Pitti Uomo i Firenze. Men et eller andet er ikke, som det var.
Måske skyldes afmatningen i deres udstråling også, at der er kommet flere andre sartoriale mærker på markedet de sidste fem år i stil med S. E. H. Kelly og Anglo Italian. Michael Drakes niche i 00’erne er ikke længere en rigtig niche.
Vi får se, hvor Mark Cho & co. styrer The Armoury og Drake’s hen.
Foto: Torsten Grunwald
Potter skriver
Ja, gode iagttagelser!
– Man kan nu modsat tidligere finde Drake’s flere steder i Kbh.
– Sortimentet af slips er bestemt blevet mindre. Nu venter vi bare på, at de bliver rubriceret under accessories.
– Øvrige menswear er derimod eksploderet.
Alt i alt en ret aggressiv udvikling inden for 10 år. Den ordinære pris for deres slips dengang var 85 GBP, så meget finere kan silken ikke være blevet, tænker jeg.
Ja, magien er forsvundet, for det er ikke et nicheprodukt længere, snarere et varemærke, undskyld: brand, hvor du og jeg ikke umiddelbart er målgruppen.
Kendetegnende synes jeg er den meget afslappede stil. Den gør sig godt blandt Instagramfolksene. Sidstnævnte må være deres målgruppe, da stilen bevidst appellerer globalt. Tænk bare på de mange Insta-Svenskerne og andre tøj-folk fortrinsvis i 30erne, både franskmænd, tyskere og en englænder v. navn Crompton.