Klassisk med nostalgi
Der har vi dem. Peter Adolphsens nye klæder. De er et produkt af først en samtale og et besøg hos Peter og dernæst et tøjindkøb med tilretning.
Tøjstilen er klassisk med, hvad jeg – måske ikke Peter – vil kalde, et par poetiske, nostalgiske strejf i form af en hat og en slipsenål, begge komponenter nonchalant på sned. Både hat og slipsenål var remedier, Peter allerede havde i sin garderobe.
Slipseknuden er en halv windsor. Almindeligvis vil jeg anbefale en four-in-hand, den originale slipseknude. Den er pr. natur tillige lidt skæv. Men fungerer en halv windsor, som den gør med grenadineslipset her, fungerer den.
Der er hele fire kulører i spil. Jakkesættet er blåt, slips og sko brune, pyntelommetørklædet rødt og frakken over armen grøn. Men tøjstilen larmer ikke, fordi alle kulører er nedtonede i nogenlunde samme valør. Det hjælper også på det rolige, faste udtryk, at der ikke er mønstre i spil.
Og så har det stor betydning, at jakken sidder godt og harmonisk over skuldre, krave og bryst. Det er for mig helt afgørende, at mand og jakke ikke strides, hvis man vil skabe en overbevisende tøjstil i jakkesæt. Alt for mange mænd tror, det bare handler om en fiks designdetalje eller lidt smart tilbehør. Nej, fundamentet skal være i orden, og så kan man eventuelt afslutte med lidt nøje udvalgt lir, hvis man eksempelvis har en digteruniform for øje, som Peter har. Tøj skal også tages alvorligt, hvis man vil noget stort med det.
At fastholde en ny tøjstil
God tøjstil handler mindst ligeså meget om, hvordan man bærer sit tøj som om tøjet selv. Det vil blandt andet sige, at man skal føle sig hjemme i sit tøj og udstråle et velbehag i det. Men det vil også sige, at man er omhyggelig – uden at blive pillen – med detaljer og pleje. Når tøjstilen er klassisk, vil det for eksempel sige, at skjorten er velstrøget, slipseknuden bundet med gefühl og skoene velholdte. Det er historiens byrde, sat i gang af Beau Brummell, jakkesættets far, i starten af 1800-tallet.
Så arbejdet for Peter begynder først nu, kan man også sige. Han skal lære at reproducere sin nye tøjstil, forfine den, vedligeholde den.
Hverdag versus poesi
Vi må lige se på den gamle Peter igen. Er det så slem en tøjstil? Ikke hvis kriteriet er, tøjstilen skal være udbredt. Rigtigt mange danske mænd går klædt nu om stunder nogenlunde, som Peter gør ovenfor.
Men tillader vi os i digteruniformens ånd at opstille mere arkaiske krav som “skøn” og “poetisk”, eller bare de moderne kriterier “skarp” og “gennemført”, dumper tøjstilen gadagung. En anden løsning må findes.
Mere om Peter Adolphsens nye klæder
Hvis du vil vide mere om forfatteren Peter Adolphsen, har jeg begået et interview med ham om litteratur her. Du kan købe hans bøger på Gyldendals hjemmeside.
Fotografi: Torsten Grunwald
Jakken er for kort
Slipsenålen en misforståelse
Enig i four in hand bedre end væg til væg knude
Ellers udmærket
Bedre end før
Tak for “digt”. Jakken er nu ikke så kort igen. Det snyder lidt på foto her, men ville da gerne også have den 1, evt. 2, cm længere. Sådan er det med næsten al af nutidens konfektion.
En ny mand! Imponerende arbejde Herr Redaktør!
Tak 🙂
Vi er kommet rigtig godt i mål her. Godt gået Torsten. Håber det kan blive Peters hverdagsmondering. Skarpheden i forhold til tidligere er ikke til at tage fejl af. Han kan jo overveje at bruge jakken i kombination med et par grå bukser eller farvede chinoes, hvis den blå habit bliver for officiel i alle sammenhænge.
Lad os gerne få flere artikler i samme stil.
Tak, Johnny, jeg er også blevet sulten på flere opgraderinger – skal bare finde nogle ofre …
Interessant artikelserie og koncept, som for min skyld gerne må bringes på hjemmesiden oftere.
Når jakken har vænnet sig til Peter Adolphsens krop, vil de små træk i stoffet omkring lukningen så aftage, såfremt hans figur ikke ændrer sig?
I øvrigt: De mørkebrune sko fungerer æstetisk særdeles tilfredsstillende med det mørkeblå stof.
Tak, jeg skal bestemt se, om vi ikke kan få flere herrer forvandlet.
Mht. trækninger i stof (på foto med hat – det andet ved træ kan ikke bruges til en vurdering) skyldes de primært, at hånd er stukket i lomme og venstre arm (og skulder) derfor rykket lidt tilbage. Hvis du ser på hans højre side, hvor arm bøjer mere naturligt fremefter, reduceres folder til et naturligt leje. Når det er sagt, har vi med konfektion at gøre. Man skal over i skrædderi, hvis man med en figur som Peters vil justere for alt.
En meget vellykket “forvandling”!
Jeg vil også give Peter ros for at være en af de mænd, som kan bære en hat naturligt.
Jeg er selv meget begejstret for min hat fra Hornskov, men man skal træde varsomt hvis det ikke skal udvikle sig til kostume.