Notorisk konservative
Herremodemagasiner på print er historie. Jeg kan da ikke komme på et eneste, der alene dedikerer sig til mandens gevandter. Nærmeste kandidat må være The Rake. Forklaringen behøver vi ikke køre meget rundt i. Den handler om internet, annoncekroner og det der.
En særlig kategori af herremodemagsiner var dem, som man sendte til herreskrædderne. De indikerede, hvad der var af tendenser i moden og kombinerede dem en gang imellem med en tilhørende mønstertegning, så den notorisk konservative branche af herreskræddere kunne rykke sig lidt. Det, der er med herreskræddere, er jo, at det for dem først og fremmest handler om at udvikle et karakteristisk snit. Det er det, der sælger varen, i mindre grad en afspejling af aktuelt modebillede.
Jeg har fået nogle eksemplarer af et polsk (!) magasin i hænde, der var målrettet de polske skræddere. Fordomme står for fald, må jeg sige. Der er bestemt fifigheder, men illustrationerne er tegnet med præcis og sikker hånd og udtrykket generelt afdæmpet. Der fokuseres i stedet på snit, teksturer og forarbejdning, essensen af traditionelt herreskrædderi.
Lord Hat skriver
Angående kjolesættene, så troede jeg at skærfet udelukkende hørte smokingen til? Kjole og hvid har, i midt univers, altid været med en hvid vest til (eller sort hvis det er fra før 1920), men aldrig med skærf.
Torsten skriver
Det kan du have ret i. Halvvesten har historisk tilhørt smoking (og spencer). Kjolesættet har holdt sig til en udringet vest
Preben skriver
Skrædderiet var bedre dengang det stadig var socialistisk, og folk havde råd.