
Højtaljede bukser
Højtaljede bukser var en trend på denne sommers Pitti Uomo i Firenze, herretøjsmessen, som flamboyerede på sædvanlig vis i den forgangne uge i Firenze.
Jeg skal tilføje højtaljede bukser på flade maver. Dem foretrækker de.

Også en flad, veltrænet mave kræver dog, at bukserne slutter tæt i livet, hvis de skal blive siddende.
Det er ikke nødvendigvis behageligt, når man sidder ned.
Den ideelle løsning bliver dermed seler. Så kan man have bukserne en anelse løsere i livet, og alligevel bliver de oppe.
Jeg ved det, kære læser, jeg har tematiseret højtaljede bukser flere gange, men det er vigtigt, fordi mange, også i Danmark, i disse tider forelsker sig hovedkulds i højtaljede bukser. Det ser jeg.
Større fodvidde

Større fodvidde i bukserne er ikke en nødvendig følge af højere talje, men de har det med at følges ad. Det noterede jeg også i Firenze.

Et solidt opslag nederst er en god ide med større fodvidde, fordi det stabiliserer buksefodden, der ellers kan blive urolig med en større vidde. Alternativt gør man bukserne 1-2 cm længere, så de kommer i fuld kontakt med skoene. Det stabilserer dem også.
Hvide sommersko

Hvide sneakers kan vi ikke lide, men hvide lædersko, white bucks, som amerikanerne kalder dem, har vi et anderledes kærligt forhold til. Jeg så dem tillige i Firenze.
Hvide loafers og mokkasiner er lidt sværere at trække på fødderne end hvide snøresko, uden at der går dekandence og forfængelighed i stilen. Men nogle kan det på en naturlig facon. Herren overfor viser hvordan.
Sjov og ballade i Firenze
Nogle klip fra receptioner i forbindelse med Pitti Uomo.


Spørgsmålet er om buksemoden blot er ved at vende tilbage til en tilstand, der minder mere om tendenserne i hele sidste århundrede? Jeg er klar over, at der har været varierende vidde og brug af læg og opslag i perioden 1910-2000, men generelt har bukserne i denne periode været mere højtaljede og har mere vidde (selv i 1920’erne og 1960’erne) end vi har set under slimfit-manien, hvor bukser næsten ikke kunne være stramme eller lavtaljede nok.
Jo, det kan man hævde. I 1960’erne havde man nu ofte ret smalle bukser, “drainpipe trousers”. The Beatles var eksponenter for dem : https://cdn.wallpapersafari.com/47/92/a1nzpg.jpg 1910’erne var de ligeledes rimeligt smalle. Det var Oxford bags omkring 1925, der ligesom ændrede den grundlæggende karakter af herrebukserne og gav dem den “klassiske” vidde. Oxford bags i sig selv er overdrevne, forstås.
Ja, det er også min forståelse, men selvom bukserne var smalle så var taljen stadigvæk en del højere end vi har set i slut 2000’erne og 2010’erne?
I 1960’erne bevarede man den høje talje, ja