Steve Jobs blev – også – berømt for sit dress bestående af en sort rullekravetrøje og blå jeans. Ikke for fordi tøjet var elegant eller smart. Det var skrækkeligt. Men det var en signatur. Dragten lykkedes i en forstand på sin egen mislykkede måde.
Herretøjsmessen Pitti Uomo har folk, der følger Steve Jobs tøjtilgang, dog mere stilfuldt. Lino Leluzzi er en af dem. Han skifter ikke meget ud i sin påklædning til Pitti Uomo. Den står på toradet stram jakke, skarp cutaway-krave, monksko med to spænder og samme solbrændte ansigt sæson efter sæson. Lino Leluzzi har tegnet en signatur.
Det med signatur behøver nu ikke at bestå i at gentage sin specifikke påklædning. Signaturen kan også bestå i at gentage en bestemt stilart. Luca Rubinacci er et eksempel derpå. Han kører den farverige facon i løse snit. Han skifter mere tøj end Lino Leluzzi, men han bliver trods al variation på den bane, han har lagt.
Lino Leluzzi og Luca Rubinacci har stærke kommercielle grunde til at tegne en visuel signatur gennem deres påklædning. De har tøjforretninger, de skal promovere. Men de bliver ikke irrelevante af den grund. Alle Tøj-Jon’er må markere et ståsted for at blive til.
Vær ikke bange for gentagelsen.
Foto: Stiljournalen i Firenze
Skriv et svar