Premium
Fri adgang til alt i et år.
Månedligt 8-10 nye artikler.
Artikelarkiv med over 1.000 artikler.
Eksklusive kontante fordele hos tre partnere:
- Fri fragt på alle køb hos Pete & Harry
- Et gavekort på 500 kr. på køb over 2.500 DKK hos Skolyx
- Fast 20 % rabat på køb hos Holme Vin
399 kr. om året inkl. moms.
Månedligt
Fri adgang til alt
Månedligt 8-10 nye artikler
Artikelarkiv med over 1.000 artikler
39 kr. om måneden inkl. moms.
Læserinteraktioner
Kommentarer
Skriv et svar Annuller svar
ANNONCE Nyt fra premiumpartnere i foråret 2023
Til dig, der er premiummedlem af Den velklædte mand [fri adgang].
Læs mere
Bukseben – find den passende bredde
Brede bukseben breder sig. Kan en skrædder justere de færsigsyede bukser?
Læs mere
Oxfordskjorte Button-Down – rigtigt og forkert
Hvad er egentlig en Oxfordskjorte? Historie, design, stofmuligheder og de bedste butikker.
Læs mere
Herresko – lædersål versus gummisål
I hvilke tilfælde kan man sætte en gummisål på sine lædersko? En guide, også til typer af gummisåle.
Læs mere
At sætte sig i pæne bukser
Sådan sætter du dig i pæne bukser, så de ikke binder. Inklusive en lille video.
Læs mere
Interessante stilistiske arketyper som du beskriver her. Som det der åbentbart hedder “minimalist” har jeg dog sandet, at man kan få meget inspiration fra den “elegante”, omend den elegante for minimalisten kan syntes lidt overdænget med ganske meningsløse beklædningsstykker uden nogen reel funktion (f.eks. slipset og lommekluden). Funktionelle klædestykker som f.eks. jakke, bukser, skjorter, sko og frakker giver dog minimalisten en vis elegance og personlighed, hvis det er af høj kvalitet, skræddersyet , velsiddende og kombineret på den rigtige måde. Det bilder jeg mig i hvertfald ind i min egenskab af ægte minimalist med hang til håndsyede sko, skræddersyede habitter, jakker, bukser, skjorter og frakker.
Jeg er ikke enig i, at slipset / butterflyen ikke har nogen reel funktion. Udtrykket / fremtoningen bliver ganske enkelt helt anderledes med de pågældende klædningsstykker end uden. Dermed bliver de et redskab til at nå den optimale kombination. Nogle gange vil man opnå det ønskede uden, andre gange med. Jeg synes, at man giver afkald på den mulighed ved konsekvent at fravælge halsbeklædningen.
Den elegante mand, minimalisten mv. ser jeg som nogle tænkeredskaber, som i praksis kan have en del overlap. På den anden side har mange af dagens stilarter en reel historie. De er forgreninger af ældre måder at omgås tøj. Den grundliggende kamp, der påvirker disse forgreninger, kan ses som en kamp mellem modesty og display for at bruge et bregrebspar fra James Laver, en stor, gammel dragthistoriker. Kampen afspejler sig bla. i forskellen mellem nyklassicisme og rokokko.