Polotrøjen
Modeugen i København er netop afsluttet, og polotrøjen har været i hopla på catwalken. Det vidste jeg ikke, men det lærte jeg i tirsdags, da TV2 henvendte sig til mig og fortalte det.
“Vil du komme i studiet og fortælle dens historie?” spurgte de.
Det ville jeg selvfølgelig.
Og dagen efter, onsdag kl. 6.50, mødte jeg op i Tivoli, hvor TV2 har deres morgenstudie.
Ni minutter blev indslaget, som jeg delte med moderedaktør Christian Hansen fra magasinet Costume.
Så det var begrænset, hvor dybt og nuanceret jeg kunne komme omkring polotrøjen.
Men jeg kunne dog kort tegne det nemme billede af den som overklassens, borgerskabets T-shirt. Virkeligheden har været mere broget, men der er bestemt noget om hin rolle.
Som med så meget anden klassisk påklædning i dag er meget af forbindelsen til borgerskabet dog sevet væk. Det ser man et sted som modeugen. Men er man gammel eller bare halvgammel fornemmer man nok stadig polotrøjen som de veletablerede menneskers T-shirt.
Havde der været mere tid, ville jeg have sagt, at skiftet skete i 1990’erne, da vi forlod resterne af yuppietiden. Men ikke videre. Sådan er tv.
Selv går jeg i øvrigt næsten aldrig i polotrøje. Jeg foretrækker skjorter.
Skriv et svar