Heldigvis kunne jeg lokke Mads til at lade sig fotografere til journalen. Han er nemlig et særdeles godt eksempel på, at man ikke behøver at sværge til klassisk britisk stil for at være velklædt. Det er desværre en delvis selvforskyldt fordom mod mit virke, jeg jævnligt har fægtet med – at jeg skulle mene, man skal gå i et marineblåt jakkesæt med et slips eller i en brun tweedjakke for at have god tøjstil. Nikke-nikke-nej, naturligvis ikke.
Som jeg fortæller i bogen Den velklædte mand, trumfer blikket altid traditioner og tøjnormer. Det er personens flair for at se snit, farver, mønstre, materialer, situationer og ikke mindst sig selv, der skaber en velklædt mand, ikke hans færdigheder i at reproducere gamle stilarter fra den anden side af Kanalen.
Det skal så ikke forstås på den måde, at man overhovedet ikke behøver bevidsthed og kendskab til britisk beklædningstradition og tøjtraditioner som sådan. Det bør man have, hvis man vil skære en skarp figur herretøjsmæssigt, og det har Mads tydeligvis også. Men man skal turde at tænke frit og selvstændigt om sin tøjstil for i sidste ende at få den til svinge og overbevise. Det kan Mads, også.
“God tøjstil er din egen tøjstil,” som han enkelt opsummerer sin tilgang til garderoben.
Mads, der til daglig er koncertarrangør og ejer selskabet Beatbox Entertainment, er i en let skræddersyet kashmirjakke fra Francesco Guida, en langærmet hvid polotrøje fra Berg & Berg og skræddersyede bukser fra Chris Kerr i London. Silkelommetørklædet, der er placeret i jakkens barchetta-brystlomme, er fra Hermès, og strømperne er fra Pantherella. Church har lavet hytteskoene i ruskind (model Owen), og The Great Frog står bag signetringen på fingeren.
Foto: Stiljournalen
[…] mit fotogear, og jeg klikker fro på gaden. Sebastian fangede jeg samme dag, jeg fotograferede Mads og […]