Asket går forrest i modebranchen
Der er opbrud i modebranchen. Den forurener. Den belaster klimaet. Den underbetaler og slider syerske op i den tredje verden.
Hvad tidligere var en nichediskussion, er nu blevet et så bredt samtaleemne, at også mange forbrugere – specielt ungdomme – er blevet indfanget.
Modebranchens løsning på det omsiggribende kritiske blik hedder bæredygtighed, cirkulær mode og transparens.
Jeg tænkte på diskussionen i modebranchen, da jeg faldt over det relativt nye herretøjsmærke Asket. Det fører sig frem på en radikal gennemsigtighed, transparens. Deres kunder skal vide, eller i alle fald nemt kunne se, hvor produktet er lavet helt nøjagtigt, hvad det består af, hvordan den økonomiske kage er fordelt.
Få design, mange størrelser
Kollektionen tager også farve af den etiske tilgang. Asket satser på tidløse, casual designs og flere figurer inden for én størrelse, så eksempelvis en t-shirt i størrelse Large kommer i kort, mellem og lang udgave. De har også en omfattende guide til reparation af tøj.
Den svenske herretøjsbutik – for Asket er selvfølgelig svensk – skriver sig dybt ind i den nye agenda i modebranchen. Væk er den gamle model, hvor man går stille med produktets tilblivelse, mens man pumper løs med markedsføring.
Jeg kan ikke lade være med at være imponeret over, hvor elegant og konsekvent Asket gør det. Senest udsendte de et tæt på genialt nyhedsbrev. De var blevet snydt af en leverandør, forklarede de. Det italienske væveri, der leverede denimstof til deres skjorter, lod faktisk stoffet til skjorterne væve i Kina. Asket forklarede alle de frustrationer, de havde gennemgået, i nyhedsbrevet, og alle deres overvejelser over, hvad de skulle gøre ved snyderiet. De vendte en kritisk situation til stærk branding.
Så jeg vil følge Asket.
Men er produkterne fra Asket gode nok?
Når det er sagt, har jeg også handlet hos Asket. Jeg købte et par huer, et par beanies, tidligere på vinteren. Jeg kunne ikke finde den hue af genbrugt kashmir, jeg købte sidste år hos Arket, en H & M-butik, der minder lidt om Asket stilitisk og forretningsmæssigt, men ikke er nær så gennemført.
Askets huer var ok. Strikkvaliteten fejlede ikke noget, men den havde bestemt heller ikke noget wow over sig. Askets beanies lignede, hvad de var, to beanies, man kunne have købt så mange steder.
Hvilket fik mig til at tænke på, at det er helt afgørende for Asket, at den fantastiske fortælling, de skaber med deres transparente koncept, kun holder vand i det lange løb, hvis selve produktet – uafhængigt af dets oprindelse – kan noget særligt også.
Anders Kryger skriver
Traceability er helt klart en ting. Forbilledligt demonstreret på billedet “hvem tjener hvad…”. Der mangler faktisk bare et energiregnskab fra materialernes undfangelse til genanvendelse.
Lauritz Loebner skriver
Dav! Nu vi er på emnet om specialbutikker, har jeg et spørgsmål:
Er der nogen af de herrer, der kender til steder, hvor man kan købe korte slips? Helst på nettet, helst under 1.000 kr. Jeg er 175 cm høj, jeg ender derfor næsten altid med store slipseknuder. Jeg har set, at “Fort Belvedere” udbyder slips i tre forskellige længder, men findes der andre?
Torsten skriver
Lauritz, Cappelli kan noget i den henseende: https://www.patriziocappelli.it/ Og der er Shibumi: https://shibumi-firenze.com/