For et par år siden så jeg en udsendelse på DR2 om slipsets historie. Fagligt set var udsendelsen vakkelvorn, men den havde et enkelt aha for mig, da den åbenbarede en Søren Skifter, dansk slipseproducent siden 1919. Jamen, findes der virkeligt et dansk firma, der har lavet slips i næsten 100 år?!
Endnu et år passerede, og så ringende jeg en dag i marts 2009 til Søren Skifter. Jeg fortalte om et slips, jeg havde i tankerne, og spurgte, om det var noget, han kunne lave.
“Lad os se på det, du kan jo kigge forbi,” svarede Søren Skifter, og så begyndte slipset Grunwald & Skifter at tage form.
Set udefra ligner historien om Søren Skifter A/S en forfaldshistorie. I 1940’erne og 1950’erne stod der Skifter på halvdelen af alle danske mænds slips. Blandt den ældste del af befolkningen vil mange stadig huske Skifter-pigerne, som blev firmaets varemærke ved markedsføringsstunt i blandt andet Tivoli. Kontoret i Peder Skrams gade bag Det Kgl. Teater er fyldt med de mest fantastiske reklamer fra firmaets storhedstid i midten af det forrige århundrede.
I 1960’erne begyndte det at gå ned ad bakke, og i 1970’erne var firmaet ved at lukke. Skifter-familien valgte dog at fortsætte og primært satse på nichen som underleverandør til andre slipsemærker og design af slips til firmaer og organisationer.
I 1993 tog Søren Skifters barnebarn, som også hedder Søren, over. Siden er firmaet begyndt at løsrive sig fra rollen som underleverandør for sideløbende at opdyrke sit gamle selvstændige varemærke. Det har blandt andet ført til en ny hjemmeside og et udsalg fra Peder Skrams gade til privatkunder. Produktionen foregår ikke i Danmark længere – det meste er flyttet til Italien, men firmaets unikke historie ligger der stadig som guld på havets bund, og skal bare hentes op.
Sådan har jeg det med Søren Skifter A/S. Jeg håber, at vores samarbejde kan bidrage lidt til et genrejsning af firmaet som selvstændigt varemærke.
I første omgang har samarbejdet handlet om at skabe et slips, eller rettere to. Jeg har længe spejdet efter slips, jeg vil kalde hyperklassiske, uden rigtigt at finde dem. Så hvorfor ikke designe og få dem syet fra scratch? Målet har været slips baseret på de evige hyrdetern. Desuden har jeg ønsket at skabe slips, der er alsidige, så de kan gå med både gråsorte og marineblå habitter, og med hvide og lyseblå skjorter.
.
Så har der været arbejdet med at skabe en dejlig fedhed i slipset uden at fylde det med for. Resultatet er et seksfoldet slips jacquardvævet på en garnblanding af 70 procent silke og 30 procent merinould. En sideffekt af ulden er, at slipset skinner mindre end rene silkeslips.
Jeg har ønsket, at slipsene ligger inden for den klassiske vinrøde og blå skala. Modellen ovenfor er den vinrøde. Den synes jeg, er ved at være der. Vi afventer stadig tredje væveprøve af det blå slips.
Planen er en begrænset produktion på 100 slips. Måske laver vi en ny kollektion sammen, men det afhænger af så meget – salgspotentialet og ikke mindst, om jeg kan finde tiden.
Anonymous skriver
Interessant. Jeg var slet ikke klar over at vi i Danmark havde en slipseproducent. Jeg kunne være interesseret i at købe slips fra din kollektion, specielt hvis de er ultra klassiske. Hvor bliver de annonceret til salg?
Vh,
Kaare
Torsten skriver
Det ER virkelig en speciel historie, at vi finder et dansk slipsefirma på næsten 100 år. Jeg kan i hvert fald lide den.
Jeg håber, slipsene er klar før jul.
VH Torsten
AFJ skriver
Yderst interesant at der er en dansk slipseproducent og at de kan overleve, når man tænker på at de fleste mænd idag går efter mærket og ikke kvaliteten.
Anvender du aldrig et lommehåndtørklæde der er “puffet” Torsten?
Mvh.
Baarup skriver
Lækkert. Hvad tror du de kommer til at koste?
Torsten skriver
@ Baarup: Jeg ved det ikke endnu, men nok 500-600 kr.
@ AFJ: Jeg puffer skam næsten altid lommetørklædet – fotoet viser undtagelsen.