Premium
Fri adgang til alt i et år.
Månedligt 8-10 nye artikler.
Artikelarkiv med over 1.000 artikler.
Eksklusive kontante fordele hos tre partnere:
- Fri fragt på alle køb hos Pete & Harry
- Et gavekort på 500 kr. på køb over 2.500 DKK hos Skolyx
- Fast 20 % rabat på køb hos Holme Vin
399 kr. om året inkl. moms.
Månedligt
Fri adgang til alt
Månedligt 8-10 nye artikler
Artikelarkiv med over 1.000 artikler
39 kr. om måneden inkl. moms.
Læserinteraktioner
Kommentarer
Trackbacks
-
[…] Foto: Henry Poole. […]
-
[…] måtte tillige hilse på Henry Poole. Dem har jeg været forbi før. Intet lod til at have forandret sig, bort set fra den mørkegrønne rygejakke (smoking jacket) med […]
-
[…] tredelt sort tuxedo (smoking). Simon Cundey, chef for Henry Poole på Savile Row, som jeg så ham lørdag eftermiddag på den berømte gade i […]
-
[…] engelske tredelte jakkesæt med vest. Tre generationer hos Henry Poole på Savile Row. Foto: Henry […]
-
[…] Det indbefattede naturligvis skræddersyede jakkesæt. Han frekventerede blandet andet Savile Rows Henry Poole. […]
-
[…] kæmpestor, mens selve skrædderiet er temmeligt småt i forhold til skrædderiet hos elefanterne Henry Poole og Anderson & […]
-
[…] engelske tredelte jakkesæt med vest. Tre generationer hos Henry Poole på Savile Row. Foto: Henry […]
Skriv et svar Annuller svar
ANNONCE Nyt fra premiumpartnere i foråret 2023
Til dig, der er premiummedlem af Den velklædte mand [fri adgang].
Læs mere
Bukseben – find den passende bredde
Brede bukseben breder sig. Kan en skrædder justere de færsigsyede bukser?
Læs mere
Oxfordskjorte Button-Down – rigtigt og forkert
Hvad er egentlig en Oxfordskjorte? Historie, design, stofmuligheder og de bedste butikker.
Læs mere
Herresko – lædersål versus gummisål
I hvilke tilfælde kan man sætte en gummisål på sine lædersko? En guide, også til typer af gummisåle.
Læs mere
At sætte sig i pæne bukser
Sådan sætter du dig i pæne bukser, så de ikke binder. Inklusive en lille video.
Læs mere
En spændende reportage. Kan du sige lidt mere om hvad der adskiller Henry Poole fra Wennerwald og Undén, som ser ud til at være mulighederne vi har herhjemme.
mvh
Henrik
Hvis jeg skal sige det kort: total ekspertise. Et skrædderi som HP er ekvilibrister udi alle facetter af herreskrædderiet. Fra forståelse af kundens behov over optegning af mønster og prøver til selve forarbejdningen af habitten. Hvilket på ingen måde skal forstås således, at Wennerwald og Undén ikke kan være glimrende skræddervalg.
VH Torsten
“Det er reelt kun de lange søm på bukserne, der grejes på symaskinen, siger Simon Cundey. Resten forarbejdes med nål og tråd i hånden…”
Det er et spændende udsagn, især da nogle af Pooles jakker er blevet sprættet op.
Her viste det sig bl.a. at der blev brugt en maskine – omend en dyr og avanceret en – til at pikere reverset og kraven med:
“The biggest surprise on the last Poole garment was the pad stitching of the lapel and collar- it was done by machine.”
Se tekst og billeder på flg. blog:
http://tuttofattoamano.blogspot.com/search/label/Henry%20Poole
Ja, det er jo interessant, og jeg vil spørge Simon Cundey nærmere om opbygning af indlæg og brug af symaskine. Jeg kan kun sige, at jeg bl.a. så bukselinning blive syet i hånden, noget, man fx ikke ser hos de danske skræddere. Mit gæt er, man har prøvet forskellige metoder hos Henry Poole og de andre skræddere på Savile Row gennem tiden. I 60’erne og 70’erne syede de også jakkesæt af stof med polyester i! Jeg er kort sagt ikke sikker på, at den jakke, som Jeff har fat i på sin blog er repræsentativ for den metode, Henry Poole benytter i dag. Den opfattelse underbygges også af foto 7 her på stedet, hvor Simon Cundey viser brystindlægget af en jakke, der er fuld af håndpikering (hvilket ikke betyder, at revers og krave ikke kan være pikeret på maskine, hvad der i øvrigt ikke behøver at betyde dårligere kvalitet). Jeff nævner også, at på den jakke, han har under skalpellen, er foret syet på maskine til yderstoffet. Det sker ikke i dag, kan jeg så sige. Netop den ting tjekkede jeg specifikt. Men jeg vil prøve at udfritte Mr. Cundey et svar på anklagen 🙂
Hej Torsten, tak for dine suppleringer. Ja, Jeff er på sin blog meget tilbageholdende med generelle konklusioner på baggrund af de to helt forskellige jakker, men han dokumenterer da noget, som man som slutkunde ikke umiddelbart ville forbinde med Poole (medmindre kunderne altså var informeret om disse valg). Fint at du vil prøve at få et svar fra huset 🙂
Jeg har modtaget et svar fra Simon Cundey. Det gjorde mig nu ikke meget klogere. Han siger, at systemet ikke har ændret, mens han har været ved roret, og (sådan cirka) at man kan være ganske rolig ved, at alt foregår, som det bør foregå.
“Du repræsenterer klienten, ligesom han repræsenterer dig,” som han siger.
Mikrofokusering er relevant og interessant, men det er nu engang helheden, der tæller. Jeg må indrømme, at jeg alt i alt ville være mere end tryg ved at bestille en habit fra Henry Poole efter mit besøg der. Ganske for egen regning tror jeg, det ville vise sig, at ret få forstår sig på skrædderfaget bedre end dem, hvis man virkeligt begav sig ud i en større sammenlignende undersøgelse.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Jeg er meget enig i, at det er helheden, der kommer i første række. Omvendt er der, for mig i al fald, en irrationel tiltrækningskraft i det håndlavede, særlig når vi kommer op i det prisleje, som Savile Row ligger i.
I forhold til Jeff D’s blog, synes jeg i øvrigt, han gør ganske meget ud af at understrege, at der med det rigtige maskineri kan opnås lige så gode og endog bedre resultater, end ved brug af hånden.
En god reportage, det er altid spændene at høre hvad der foregår bag kulisserne i et skrædderi. Som søn af en maskiningeniør, vil jeg lige pointere at maskiner altid er mere præcise end en mands hånd. Det kræver dog at man gør brug af ordentlige maskiner.
Jeg synes det er ærgerligt at de på tredjesidste billede ikke har formået at få mønstret omkring skulderen til at ’passe’. Striberne rammer ikke hinanden i sømmene. Det er noget af det første jeg lægger mærke til på et jakkesæt, og jeg synes ærlig talt at det ser lidt sjusket ud, når mønstret ikke passer.
/Luther
Hej Luther, velkommen. Ja, det er interessant, det med maskine vs hånd, og der er rigtigt mange holdninger til, hvornår det ene er bedre end det andet. Det vil jeg prøve at tage op i en separat post.
Mht. de manglende match af striber over skulderen har Thomas Mahon på English Cut også behandlet det emne: http://www.englishcut.com/2005/11/08/the-matching-myth-2/
VH Torsten
På det øverste foto i denne artikel, som jeg går ud fra viser Simon Cundey, ser hans jakke lidt mærkelig ud: som om den er for stor, eller poser omkring solar plexus; og brystlommen med det blå lommetørklæde ser umiddelbart ud som om den sidder for lavt. Torsten, hvad siger du?
Hej Anders
Foto som disse er svære at drage de store konklusioner af, bla. pga. skygger, der forstørrer folder mv. Jeg så jo jakken live og har det billede på nethinden, og den sad efter min vurdering tæt på perfekt på ham. Hvis jeg endelig skal uddrage noget af det specifikke foto, er det nok snarere, hvor fint jakkeskulderen og kraven bliver liggende, selvom armen er godt løftet. Mht. brystlommen er den placeret, hvor man placerer den traditionelt. I dag sætter mange den højere, ofte for højt. Den er lettere tilgængelig, hvis den sidder lavere og mindre pynteagtig, synes jeg.
VH Torsten