Turnbull & Asser på Jermyn Street i London er berømte, blandt andet fordi de leverer skjorter til Prins Charles og James Bond, men også fordi de syr en fantastisk skjorte. Eller gør de?
Takket være Michael C. G. Iversen, der for nylig har bestilt seks skjorter hos Turnbull & Asser, har jeg fået lejlighed til at gå deres målsyede skjorter efter i sømmene. Jeg har selv målsyede skjorter fra tre skjortemagere derovre, men ikke fra den kendeste af alle, Turnbull & Asser.
Processen er som de fleste andres på de kanter. Man måles, man diskuterer de specifikke ønsker som typen af krave og manchetter, og man vælger stof. Turnbull & Asser tegner og tilskærer så et papirmønster, som de skiber videre til fabrikken uden for London.
Der begynder de med at sy – på maskine – én af de seks skjorter, som minimumsordren lyder første gang. Skjorten ryger retur til butikken i Jermyn Street, hvor man kommer og prøver den. Alternativt, som i Michael C. G. Iversens tilfælde, sendes den hjem til kunden, der så selv vurderer resultatet og melder tilbage.
Vi nærmer os målkonfektion. Man kan hævde, at det individuelle papirmønster og prøven med den første skjorte, før hele ordren ekspederes, gør skjorten skræddersyet. Det kræver dog en elastisk definition af skrædderi. Der er skjortemagere, der laver en egentlig prøveskjorte hæftet sammen med nåle, før de selv eller deres syerske syr en rigtig skjorte i baglokalet.
Etiketten fejler ikke noget. Skjorten bærer både dato og løbenummer, og vi får at vide, at Turnbull & Asser er kgl. hofleverandør.
Spjældet, der forstærker sammenføjningen af skjortens forstykke og og bagstykke, er syet pænt på. Skjorten har generelt gode tætte sting, hvis man fratrækker løse tråde her og der.
Perlemorsknapperne er jeg ikke glad for, eller det vil sige: den måde, de er syet på. Den er kluntet, tenderende til grim og er tydeligvis gjort på maskine.
Det hjælper lidt, at knapperne bærer hals. Det gør dem lettere at knappe, men jeg foretrækker uden tvivl fint påsyede knapper frem for knapper med en hals, hvis jeg skal vælge.
Skjorten er forstærket med et ekstra lag stof langs åbningen af manchetten, så knappen har noget stof at sidde i. Ellers er der risiko for, at strygejernet river den op. Den ting er nødvendig på den gode skjorte.
Ups, skjorten har en nakkefold! Desværre er chancerne for, at man selv opdager en sådan lille, men absolut væsentlig detalje, minimal, hvis man som i Michael C. G. Iversens tilfælde får førsteskjorten sendt hjem til prøve, og ikke har meget erfaring ud i den proces. Her får vi den reddet.
Eller gør vi? To uger er gået. Turnbull & Asser har sendt en ny prøveskjorte til Michael C. G. Iversen. Folden er klart mindre. Der er vel kun antydninger tilbage. På et andet foto, uden undertrøje, som Michael C. G. Iversen har sendt mig, er folden stort set forsvundet. Jeg tror, den er grejet.
Skjortekraven har en harmonisk form, og flipperne lægger sig fint, skønt en anelse lange. Kropssnittet er lovlig tæt, og ærmegabene til den snævre side. Skjorten føles i det hele taget tætsiddende, fortæller Michael C. G. Iversen. Samtidig er der dog rimelig bevægelighed i skjorten. Han kan uden problemer binde snørrebånd og lave andre strækøvelser.
Skjorten falder bedre over brystkassen, end vi ser. Vi bliver igen snydt af undertrøjen, som skjorten hænger fast i, og fotoets tilfældighed. I virkeligheden falder den acceptabelt. Jeg husker, jeg tjekkede.
Turnbull & Asser sender et elegant brev med deres målsyede skjorter. Desværre har de her glemt at anføre skjortens løbenummer og underskrive blanketten.
Er resultatet godt nok? Tjabum. Der kunne klart være mere skrædderi og personlig tilpasning af skjorten, men en god skjorte er jo mere end et produkt af den ideelle proces. Prisen er 199 £ for en skjorte af basisstof, og fortsætter ellers deropad. Prisen er smule højere end de fleste andres derovre. Men der også dem, der er dyrere, Emma Willis for eksempel.
Foto: Stiljournalen
Anonymous skriver
Som mangeårig T&A kunde vil jeg gerne knytte nogen kommentarer til indlægget:
Nu er det jo ikke kun James Bond der er kunde der, hvis man besøger The Bespoke Department, som ikke ligger i Jermyn St.,men lige ned ad sidegaden Bury St ,hvilket kan anbefales – så kig på den kombinerede scrap/kundebog i Prince of Wales Room. Det er imponerende, så mange af verdens kendte og store personligheder inklusive US præsidenter, kunstnere, kongelige mm. der har frekventeret T&A igennem årene.
Det er der selvfølgelig en grund til.
Det er skjorteskrædderipå højeste plan,men herudover er T&A også kendt for deres kæmpe udvalg af stoffer,herunder ikke mindst deres egne vævninger, der hvert år fornys med nye mønstre.
Deres skjorter laves på deres facilitet i England – dette burde måske ikke overraske,men der er faktisk adskillige af de kendte Jermyn st. skjorteskæddere for hvem dette ikke længere er tilfældet!
Om forholdet mellem håndsyet og maskinsyet, forholder det sig faktisk således at det ikke er en ubetinget fordel at alt sys i hånden på en skjorte – det gør den nemmelig ikke så holdbar som maskinsyede sømme!
En skrædder som Rubinacci, der tilbyder 100% håndsyede eller kun delvist sådanne skjorter – anbefaler faktisk af denne grund den (naturligvis billligere)kun delvist håndsyede!
Det eraf samme årsag at de “lange” sømme på jakkesæt, også normalt vil være maskinsyede hos selv de bedste skræddere – det er simpelt hen bedre.
Nå, men til sagen; Alle de påviste problemer med Hr. Iversens skjorte,kan henføres til at han har valgt ikke at komme til fittings, således som man bør gøre ved skrædderi – ikke mindst ved den første kommision!
Så når Torsten kalder det målkonfektion, så er det ikke langt fra – men det er sandelig ikke skrædderens skyld!
Kunden kan få alt hvad han beder om, inklusive knapsyninger,men det kræver at man beder om det og ved hvad man taler om.
Jeg vil anbefale at man beder om at blive fitted af Head Cutter David Gale – der regnes blandt top 5 i verden.
mvh X
Potter skriver
Interessant. Tak til Michael og Torsten for reportagen, samt til hr. X for supplerende oplysninger. Har selv prøvet målkonfektion, men så går sælgeren jo ud fra en fast skabelon og så er det bare ærmelængde, kravetype samt “body” man kan lave om på, og stofvalget er ret begrænset. Til gengæld ligger prisen kun 250 kr over den normale skjortepris på ca. 1000-1100 kr… mennn der er ingen prøveskjorte og dermed lagt op til fejl, da sælgeren jo ikke er et “stofmenneske”. Så der mener jeg bestemt, at Michael får mere for pengene.
Michael C.G. Iversen skriver
Tak for Kommentarerne. Mr X rammer et par gode pointer, i det jeg primært havde tre ønsker til skjorterne fra T&A. 1. de skulle passe i flippen. 2. De skulle passe i ærmelængden og 3. de skulle passe i skuldersømmen. Derudover skulle de selvfølgelig også i alle andre henseender være i orden. Bortset fra folden i nakken synes jeg prøveskjorten er i orden. Jeg har ikke fravalgt fittings, men efter at have diskuteret spørgsmålet med T&A mente de, at de kunne justere skjorten uden at jeg mødte op. Havde de bedt mig om at komme, havde jeg naturligvis gjort det. Når Mr X siger, at alt er muligt hos T&A, blot man formår at formulere sine ønsker, så tvivler jeg ikke på at han har ret. Min oplevelse med T&A har været absolut positiv i en hver henseende og det er ikke sidste gang jeg får syet skjorter hos dem. Men alting starter jo et sted og man behøver jo ikke begrænse sig til kun at have et enkelt mønster i deres arkiv.
FBJ skriver
Jeg skal ikke her medvirke til vurderingen af det konkrete arbejde og firma, men vil gerne knytte en lille kommentar til dette citat fra Mr. X:
“så kig på den kombinerede scrap/kundebog i Prince of Wales Room. Det er imponerende, så mange af verdens kendte og store personligheder inklusive US præsidenter, kunstnere, kongelige mm. der har frekventeret T&A igennem årene.”
Dette er i sig selv ikke noget argument for at benytte et firma. Slet ikke! Der er masser af firmaer, som har en fantastisk historie, men som er faldet kraftigt i kvalitet siden storhedstiden. Mange falder dog for den fine historie og skuffes derefter kraftigt. Lidt research er altid af stor vigtighed: Hvem er i spidsen i dag? Er den nutidige cutter, coatmaker, etc. af samme kvalitet som de tidligere? Er de seneste flotte referencer af nyere dato? Og meget mere.
Jeg er ked af, at Steven Hitchkock er ved at lave sin hjemmeside om, for han havde i den gamle version et tema herom, der var helt i overensstemmelse med mine linjer ovenfor. Han skrev, at “vi er nogle som er lige her i nutiden og er til eksamen hver dag. Vi lever ikke af historien, men af nutidige kunder.” (Frit efter hukommelsen)
Anonymous skriver
@ FBJ
Helt enig!
Mvh X
Anonymous skriver
Jeg har et pasform spørgsmål:
Hvordan opstår folden under kraven i nakken?
Er skulderne for smalle/bredde, er det fordi krav ikke lægger sig rigtigt over nakkemuskulaturen eller noget helt tredje?
Hr. M
Torsten skriver
@ Hr. M: Det skyldes skulderstillingen, der her bøjer lidt mere frem mod brystet end normalen.
Anonymous skriver
Takker for svar.
Går ud fra det nærmest kun kan undgås ved at købe bespoke eller træne sig fra det, da jeg har problemet på alle skjorter, jeg køber.
Torsten skriver
Jep, et af argumenterne for skrædderi i stedet for målkonfektion. At træne sig til passe sit tøj, er en vældig opgave!
VH Torsten
Michael C.G. Iversen skriver
For lige at afrunde historien om mine skjorter fra Turnbull & Asser, så ankom de resterende fem skjorter i denne uge. De sidder alle som de skal også i nakken.
AFJ skriver
Hvad skal det gøre godt for med 3 knapper på ærmet? 2 Kan jeg se ideen I, men 3?
vh
Michael C.G. Iversen skriver
Der er tale om “The classic Turnbull & Asser three button barrel cuff”. Jeg ville nok aldrig selv have fundet på at bede om tre knapper, men eftersom jeg havde valgt T&A, synes jeg, at det eneste rigtige er at manchetterne har netop deres signatur, som altså er de tre knapper. Nogle vælger så kun at knappe den midterste knap. Jeg knapper nu selv alle tre. Hvad idéen bag er, eller om der overhovedet er en idé ud over signalværdien skal jeg ikke kunne sige. Det er for så vidt også underordnet, da der er tale om stil og æstetik og ikke om blot og bar fuktionalitet. En lignende diskusion kunne man underkaste knapperne for enden af jakkens ærmer. De tjener jo dybest set intet formål,så man kan vel godt heraf konkludere at selve idéen er væk, men alle, der går op i de dele, har jo stadig klare meninger om, hvorvidt der skal være en, to, tre, eller fire knapper og ydermere om knaphullerne skal være åbne eller ej. Hvorfor? Fordi det drejer sig om det samlede udtryk, om æstetik, tradition og stil.
Anonymous skriver
De italienske skjorteskræddere er anerkendt som værende verdens bedste, altså på et højere niveau end de engelske og dermed Turnbull & Asser.
Mvh Søren R.