
Designmuseum Danmark tager over
Som en epilog til mine to tidligere artikler om skrædder Alfred Alm kan jeg berette, at Designmuseum Danmark i sidste uge optog en smokingjakke og et kjolesæt af Alfred Alm i deres dragtsamling. Donator og jeg mødtes en eftermiddag tidligere på ugen med museumsinspektør Kirsten Toftegaard for at overdrage de to dragter.

Det særlige ved dragterne er blandt andet, at Alfred Alm har syet dem til sig selv. “Lars Alm”, som der står på den lille etiket i inderlommen. I privatlivet var det “Lars” og ikke “Alfred”, han blev kaldt. Derfor. Hans fulde navn var Lars Alfred Alm.
Halvt smoking, halvt …
Den råhvide smokingjakke er lavet med et twist ligesom Willy Mokjær havde for vane, hvis han syede til sig selv. Twistet er dog mere subtilt i tilfældet Alms smokingjakke. Jakken kan således passere for en råhvid enradet smokingjakke med spidst revers uden videre diskussion. Men Alm har ligesom neddroslet den lidt, hvis man ser nøjere efter, så den også kan fungere som en lys sommerjakke. Specifikt har han undladt at beklæde revers med silke.
Derudover er jakken en rigtig Alm-jakke med brede revers, uvatterede skuldre med bløde skulderspidser med tendenser til folder i jakkeærmet øverst, fordi ærme- og skuldergab har så forskellige omfang.
Håndværket ser tiptop ud, både de håndsyede knaphuller og de håndstukne kanter jakken rundt. Alfred Alm benytter meget smagfuldt perlemorsknapper på jakken. Stoffet er en blød twill-vare med luv, der har et flannelagtigt strejf over sig.
Håndens arbejde træder også tydeligt frem på jakkens slidser, der løber ret ned uden et svungent overlap, som man engang imellem ser på skrædderi.
Hyperklassisk kjolesæt
Den anden del af donationen var et kjolesæt, mandens fornemste dragt til aftengalla og deslige. I engelsk tradition er revers beklædt med svær ribvævet silke (grosgrain) og knaphullet bredt. Bukserne har de obligatoriske to silkegaloner ned langs buksernes ydersøm.
Kjolesættet stammer fra hans storhedstid i Bredgade. Januar 1958, står der på mærkatet i inderlommen.
Kjolesættet er eksemplarisk syet med hussarryg. De to knapper i lænden er en lille fortælling om, at man engang kunne knappe skøderne op. Kjolen er jo en gammel ridefrakke.
Et nærmere kig på grosgrain, kantning og knaphul.
Knapperne er slået med ternet sort silke. Uldstoffet er det hyperklassiske stof til aftentøj: barathea.
Og Alfred Alms brystknapper i guld til aftenens hvide selskabsskjorte. De var med på Designmuseum Danmark, men blev dog ikke doneret til dem.
Læs mere om smoking og kjolesæt.
Foto: Den velklædte mand
Meget smukke knapper. Med fare for at udstille min uvidenhed må jeg spørge om ikke antallet er i underkanten? Har man ikke tre knapper i aftenskjorten eller sågar fire?
Tidligere var en eller to knapper i den stivede skjorte normen. I dag ser man både tre og fire knapper i smokingskjorten, sjældnere i skjorte til kjolesæt. Antallet afhænger lidt af, hvor meget skjortebrystet titter frem ift. vest og jakke
….er den hvide jakke ikke den han bærer til guldbrylluppet på Divan 2 som gengivet i den tidligere artikel?
Ja, det er det