Årligt
Fri adgang i et år.
Månedligt 8-10 nye artikler.
Artikelarkiv med over 1.000 artikler.
Kontante fordele:
- Fuld cash-back af de 399 kr. ved køb af slips, drivert eller målsyede bukser i DVMs butik
- Fast 20 % rabat på køb hos Holme Vin
399 kr. om året inkl. moms. (spar 189 kr.)
Månedligt
Fri adgang
Månedligt 8-10 nye artikler
Artikelarkiv med over 1.000 artikler
49 kr. om måneden inkl. moms.
Læserinteraktioner
Kommentarer
Trackbacks
-
[…] jeg talte med Niels Barfoed, anpriste han et par gange en t-shirt. Jeg bruger jævnligt t-shirten som prügelknabe for alt, […]
Skriv et svar Annuller svar
Test af regntøj fra Rains
Rains er på godt 10 år blevet et feteret dansk tøjmærke, der både bruges på cyklen i København og ved Paris Fashion Week. Vi har testet om selve produktet, regntøjet, kan leve op til den gode historie. Læs vores vurdering og konklusion her.
Læs mere
Fra Den velklædte mands dagbog
Klædt på til dagligdagens små slag. Klip fra Den velklædte mands dagbog.
Læs mere
Test af jakker og bukser fra Suitsupply
Alle i jakkesætsbranchen skeler til Suitsupply. Er der egentlig grund til det? Vi har testet deres udbud af jakker og bukser i foråret 2025.
Læs mere
Skræddersyet denimskjorte
Den velklædte mand lod en skjorte af kirsebærfarvet japansk denim sy. Et galt eller genialt træk? Læs, og se med en gang.
Læs mere
Den diskrete skrædder i København
En af landets allermest erfarne skræddere gemmer sig i en kælder i København. Vi så forbi for at evaluere mulighederne inden for jakker, bukser og skjorter.
Læs mere
Et sort jakkesæt er stadstøj
Må man gå i en sort habit? Den velklædte mands opdaterede holdning til en forkætret dragt.
Læs mere
Herretøj hos Magasin du Nord
Er Magasin, landets ældste stormagasin, en skygge af selv eller faktisk et sted, man skal se forbi, hvis man er på jagt efter godt herretøj? Vi har undersøgt situationen og fælder vores uforfærdede, og måske overraskende, dom.
Læs mere
Hør en gang – her er dit jakkesæt
De mest slidte jakkesæt og skjorter i Den velklædte mands garderobe er af hørlærred. Det har en god forklaring.
Læs mere
Hej Torsten. Artiklen med Niels Barfoed er noget af det bedste jeg længe har læst. Ud over at sidde og nikke hele tiden, fornemmer man en ærlighed vi tit overser, i vore bestræbelser på at være anderledes, forny, performe, og vække opsigt i gadebilledet. Mere af det. Well done.
Tak, Johnny. Godt at vide, at en sådan tidsmæssig investering – som en sådan artikel er – kan bruges 👌
Herlig artikel!
Særlig interessant – og overraskende – er det for mig at læse, at Ole Wivel ”overhovedet ikke [var] tøjopmærksom”. Jeg ejer nemlig Ole Wivels kjolesæt, som jeg fandt hos en marskandiser i Skindergade for 400 kr. i 2013.
Det er syet af Jens Sørensen & Co. og dateret 9.8. 1961, og rent bortset fra, at det er i perfekt stand og kan have været båret på Rungstedlund i Karen Blixens selskab, er det interessant derved, at det har snorelukning, som holder kjolen på plads fortil og forhindrer den i at gabe mere end 2-3 centimeter. Snoren, der er hvid og flettet, er forbundet med to indvendige knapper på hver side fortil, men der er en ekstra indvendig knap i den ene side, så man kan vælge at gemme snoren inde i kjolen. Jeg er lejlighedsvis stødt på denne indretning – både i selskabelig sammenhæng og på film og billeder, bl.a. et af Poul Reumert – men har aldrig set fænomenet beskrevet i bøger eller på nettet. (Kan Mr. X, redaktøren eller andre sagkyndige kaste lys over sagen?). Videre kan jeg om Wivels kjolesæt berette, at silkebesætningen er glat (altså ikke grosgrain), og at dette gælder reversen såvel som de dobbelte galoner, men ikke de slåede knapper, som har et broderet mønster. Bukserne er med lynlås, ikke med knapper. Jeg viste for sjov Peter Undén kjolesættet, og han bedømte det – med det indlysende forbehold, at han ikke kunne vide, hvorledes det havde siddet på manden – som fortrinligt skrædderarbejde (med fraværet af handskelommer i svalehalerne som eneste, beskedne, kritikpunkt).
Så selv om Ole Wivel muligvis var tøjuopmærksom, greb han øjensynlig ikke helt fejl i posen, da der skulle anskaffes kjolesæt.
Pictor, med “tøjopmærksom’ tror jeg, Barfoed mener, Ole Wivel ikke gik mere op i det, end han måtte. Det giver fint plads til et kjolesæt, som en mand i hans position brugte dengang. Jens Sørensen passer også godt ind. JS var standardskrædderi, er min oplevelse, om end dit kjolesæt fortæller en lidt anden historie. Ved ikke, hvorfor de har anvendt snorebesætning. Men i forhold til Barfoeds beskrivelse af Ole Wivel, peger pilen på en funktionel årsag mere end en æstetisk
Ganske enig med Johnny Nielsen – fremragende artikel og meget gerne mere i samme boldgade!
Sjovt at læse. Nok fordi jeg kun er ca. 10 år yngre end barfoed.
Men jeg hæftede mig især ved cowboybukser og islandsk sweater.
Jeg er sikker på, at der hos ham – Barfoed – er tale om en erindringsforskydelse:
De – cowboyderne og islændingen – kom allerede frem i 50’erne. Og blev brugt i 50’erne.
Jeg husker det tydeligt: Filmen “Ung leg” var under optagelse. 1955-56. Og en af scenerne skulle foregå i jazzclubben “Basin Street”, der dengang holdt til hos “Peter Liep” på/ved Dyrehavsbakken. Jeg var statist som en publikummer. Og var iført cowboybukser og islandsk. Og som jeg husker det, var de også rimelig normal påklædning på Ordrup Gymnasium. Vist nok med en vis rynken på næsen fra forældrenes side.