Bæredygtigt på forbrugernes præmisser
Modeugen begynder i dag. Jeg fangede en af begivenhedens nok travleste mennesker, Else Skjold, der er lektor i bæredygtig mode, og som netop har udgivet bogen Klæd dig bedre med modeblogger Johanne Stenstrup.
Hvad er Klæd dig bedre for en bog?
“Der er et misforhold mellem den måde, modebranchen arbejder med bæredygtighed på, og hvad vi forbrugere gerne vil have. Modebranchen fremstiller tidløse, miljøvenlige design, men vi vil ikke betale ekstra for dem. Det viser flere rapporter. Vi vil have tøj, vi kan identificere os med, for at vi bruger det, passer på det, reparerer det og slider det op. Det tidløse og økologiske giver ikke nok identifikation. Så vi er som forbrugere i dag ret forvirrede.
Med Klæd dig bedre vil vi skabe bæredygtighed ved at give kontrollen tilbage til kvinderne. Vi ved som forbrugere, hvad vi dybest set kan lide, hvad der virker for os, gør os glade. I bogens første fem kapitler “klæder” vi kvinder på til at tage ansvar for deres garderobe. De lærer at lytte til deres egen krop, liv, smag. De lærer at gennemgå deres garderobe. Vi fortæller også, hvordan man konkret kan vedligeholde og forandre sin garderobe ved at gå til en skrædder. Først i kapitel 6 åbner vi for, hvordan man køber nyt og brugt tøj.”
Det lyder næsten terapeutisk?
“Ja, tøj er personligt og privat, og vi skal være bedre til at tale om det. Løsningen skal ikke være ny shopping, men en positiv omgang med det tøj, vi allerede har. Mere tøjglæde i stedet for pisk og skam.”
Hvad siger modebranchen – de kommer til at sælge mindre?
“De kloge ved, at de ikke kan konkurrere på pris og hastighed alene. De skal til at tjene penge på en anden måde end hidtil. Jeg er optimistisk. I Danmark har vi en stærk tradtion for omstilling. Det ved branchen også godt.”
Tøj i dag er ikke skabt til genbrug?
“Nej, det er det nemlig ikke. Vi skal til at lave produkter, vi skal til at cirkulere, kvalitetsprodukter. Branchen skal også blive langt bedre til at lave tøj til almindelige kvindefigurer.”
Er der tøjstile, der er bedre end andre?
“Tøj, som den enkelte kan lide at bruge og identificerer sig med, er bedre end andet. Vi vil væk fra en gammeldags doceren, den gode smag, som har fyldt så meget i modebranchen.”
Else Skjold fortæller i øvrigt, at modeugen her i august 2020 er temmelig anderledes. Der bæres masker og afsprittes hænder før shows, og der i hele taget mindre menneskelig aktivitet. Men det er også en modebranche under forandring, kan hun konstatere. “Udviklingen er sprunget fem år frem på tre måneder”, når det gælder bæredygtighed inden for kollektioner og produktion. Flere mærker har nu skåret deres mellemkollektioner væk.
Skriv et svar