Når ready-to-wear virker
Skrædderi er stort, størst er det, men tøj ready-to-wear er væsentligt bedre i dag, end det var for bare 30-40 år siden. Det er også en virkelighed. Med modifikationer, forstås. Meget tøj ready-to-wear og megen forarbejdning er blevet ringere. Et mærke som Burberry er som bekendt slet ikke, hvad det har været.
Til gengæld er der mange selvstændige, nye mærker, som ret beset er glimrende kvalitet. Japanerne er langt fremme, men også i Europa ser man mange mindre mærker, der forsøger at lave forretning på godt tøj, det vil sige gode klædevarer og en i al fald rimelig forarbejdning.
Ready-to-wear er specielt relevant, hvis man nærmer sig en casual garderobe. Den behøver ikke at være så præcis som den formelle, og så er klædevaren jo anderledes elastisk, eftergivende inden for uformelt tøj. En skræddersyet T-shirt eller polotrøje er overkill, om end det for nogle af os kunne være rart at kunne vælge mellem korte og lange modeller.
Også i Sverige og Danmark ser man en bevægelse mod den gode casual og semi-casual garderobe. Kravet om bæredygtighed slår igennem.
Jeg har været en tur rundt i relevante nordiske webshops med herretøj og tilbehør.
Skriv et svar