Ikonisk tøj er mere end klassisk tøj – du ved, jakkesæt, skjorte slips mv. Sådan noget som pilotjakker (flight jackets) ser mange mænd som ikonisk beklædning, også mere modne årgange.
Nils-Bro Müller er et eksempel. Den pilotjakke, han har på, er nøje udvalgt.
”Jeg købte den brugt i USA af en canadier i 1977,” fortæller han.
”Den er en A-2, det rigtige snit, kort i livet, hestelæder. De nye modeller er for lange,” uddyber han.
Selv om Niels-Bro Müllers pilotjakke er en ældre model, nok fra omkring 1970, er den ikke en af de originale A-2’ere. De stammer mestendels fra 1930’erne.
Den originale pilotjakke A-2
A-2’en tog fart i 1931. Den hidtidige favorit, pilotjakken A-1 med knaplukning, som det amerikanske flyvevåben havde benyttet siden 1927, blev droppet. Det er interessant at notere sig, at der var flere firmaer, der leverede A-2 til det amerikanske flyvevåben, som nøjedes med at udstikke nogle retningslinjer for, hvordan A-2 skulle se ud. Man nåede i alt op på 18 forskellige leverandører med tiden. Små detaljer over lædervalg, lynlås og stropper til snit endte derfor med at variere betragteligt fra sending til sending. Så den originale A-2 fremstår ikke som en fuldstændigt entydig størrelse i dag.
Da produktionen til amerikanske flyvevåben ophørte i 1943, forsvandt produktionen som sådan heller ikke. Et marked for kopier af flyvevåbnets A-2 fra 1931 til 1943 voksede frem.
Andre pilotjakker
Pilotjakker med syntetisk yderstof gjorde deres indtog, efter det amerikanske flyvevåben pensionerede A-2. Først kom B-15 med pelskrave og så den mere enkle MA-1. En anden gammel pilotjakke, B-3, en ”bomber jacket” i rulam, anvendt på lange kolde bombetogter over Europa under Anden Verdenskrig, gled også ud med A-2 i 1940’erne. Til gengæld bed læderjakken G-1 sig fast fra 1947. Den minder om A-2, men har pelskrave.
Overordnet set står tre grundmodeller af (korte) amerikanske pilotjakker tilbage: læderjakken (A-1, A-2 og G-1), rulamsjakken (B-3 og B-6) og stofjakken (B-10 og B-15). Sidstnævnte minder om vindjakken i snittet, hvis man fjerner pelskraven.
Sådan bruger du en pilotjakke
Niels-Bro Müller, vores fotomodel, viser eksemplarisk, hvordan en pilotjakke kan bruges. Der er familielighed mellem pilotjakke, åbentstående oxfordskjorte, chinos og støvlerne fra John White i Northampton.
Solbrillerne spiller også med. Det drejer sig om vintage-pilotbriller fra Bushnell med stænger, der griber om ørerne. De ligner Ray-Bans shooter-model i en udgave med almindeligt glas. Nils-Bro Müller mangler kun guitaren for at fuldende look’et.
På koldere dage kan man tilføje pilotjakkestilen en striktrøje i merinould og en charmeklud eller et ensfarvet halstørklæde.
Foto: Den velklædte mand
Jens skriver
Chinos er da mest til sommerbrug? Da alt for kolde at bruge nu
Nils-Bro skriver
Hey Torsten, hvor er jeg fin! Og fin artikel om jakkerne. Du har dog glemt G-1 jakken. Det er den som man bruge i flådens flyvevåben. Det er derfor at jakkerne i Topgun ser “forkerte” ud. Det er nemlig G-1 jakker og ikke A-2.