Jakkesæt til sommerhalvåret i vinterhalvåret
Årstiderne påvirker ikke vores tøjstil som tidligere. Nok tager vi frakke, hue og handsker på i sne og slud, men tøjet underneden er ofte de samme jeans og den samme skjorte, og sommerens sneakers forefindes stadig nederst.
Så der har jeg en lille undskyldning for i november at træde frem i et skræddersyet jakkesæt til sommerhalvåret fra Volkmar Arnulf, den tyske herreskrædder, jeg tidligere har skrevet om.
En anden forklaring er, at jeg skulle fotograferes til et internationalt bogprojekt. Beklædningsgenstande blev trukket frem, og jeg poserede i forskellige stilarter, herunder forretningstøj i sommerhalvåret. Det eksemplificerede jeg med et skræddersyet jakkesæt fra Volkmar Arnulf i en fresco-vare af vintageårgang.
Tysk versus italiensk jakkesæt
Som du ser, er Arnulf en helt anden skole end det italienske skrædderi, der har figureret mange gange på Den velklædte mand. Jakken hviler på skuldrene alene. Brystet næsten svulmer. Ærmerne har godt med plads. Skuldrene er polstrede. Der er kraftigere indlæg i jakkens frontparti. Folder af enhver art er fjernet.
Resultatet lyder muligvis til at være en stiv omgang. Jakkesættet er dog aldeles komfortabelt, og jeg finder det fint proportioneret til min lange og robuste skikkelse.
Foruden et skræddersyet jakkesæt fra Volkmar Arnulf bærer jeg en skræddersyet skjorte, et målsyet uforet pink grenadineslips af egen avl og målsyede sorte captoe-sko fra Jan Kielman i Warszawa. Hans Øster har forarbejdet mappen.
Simon Jeppesen har fotograferet. Ham kan jeg anbefale, hvis du er ude efter et fortællende dokumentarisk resultat og i mindre grad et glittet modefoto.
Årets velklædte mand 2016 – afsluttende status
Kampen om den store titel slutter fredag den 25. november kl. 12. Jeg forventer at kundgøre, hvem der har vundet, søndag den 27. november kl. 12.
Potter skriver
Tillykke med sommerhabitten. Den sidder som den skal, dog uden ved første øjekast at gøre for meget væsen af sig selv. Jeg kan netop godt lide skuldrene. Vil du kalde brystet med det kraftige indlæg draperet? Der er ingen taljering, noget jeg heller ikke så hos Kathrin Emmer, er det noget I har talt om ved bestillingen eller er det sådan den “tyske skole” er?
Torsten skriver
Habitten gør ikke meget væsen af sig umiddelbart, nej. Jeg vil sige, den har taljering, men den er beskeden ift., hvad man normalt ser i dag. Sidstenævnte kommer dels af mit eget ønske og dels af Arnulfs “filosofi”. Han er meget varsom med at fit’e for meget. Fotoet, der er taget lidt nedefra med vidvinkel, snyder dog lidt, hvad angår proportionerne. Jeg tror, jeg vil prøve at tage lidt flere foto af sættet, hvor det er i fokus snarere end fortællingen.