Kjolesættet kommer i tre udgaver
Du husker nok interviewet med Mikkel Venborg om hans bog Den perfekte gentleman. Mikkel talte om kjole & sort. Det indebar, man benyttede sort sløjfe og sort vest i stedet for hvid sløjfe og hvid vest i kjolesættet. Kjole & sort var et lidt mindre formelt alternativ til kjole & hvidt. Kjole & sort var populært på landet.
Der er en tredje udgave af kjolesættet. Det var den dominerende udgave i 1800-tallet. Sløjfen var hvid, men i stedet for en hvid vest benyttede man en sort vest.
Stilen varede ved til Første Verdenskrig. Derefter forsvandt den.
Til dels.
Willy Mokjærs frimurerdragt
Frimurerordenen fortsatte med en sort vest.
Da er det, vi kommer til kjolesættet fra Willy Mokjær. Det har været det, han benyttede i sin egenskab af at være frimurer. Det er med sort vest. Syet det selv, det har han selvfølgelig gjort. Men nu er han blevet en gammel mand, og han benytter det ikke længere.
Han gav det videre til mig med henblik på at give det en passende skæbne.
Anders Lund Madsen blev løsningen, jeg kom frem til. Hans statur lod til at være i samme kategori som Mokjærs, og han ville faktisk kunne bruge det ved flere lejligheder. Han er ikke kendt for sartorial finesse, det er korrekt. Men han ville kunne give det liv på scenen. Han ville ikke behøve at parkere det bagerst i klædeskabet.
Anders Lund Madsen hos skrædderen
Anders Lund Madsen blev glad og beæret over tilbuddet. Herreskrædder Peter Undén var første stop i forbindelse med overdragelsen. Hos ham skulle vi prøve sættet og markere rettelser.
Som forventet var der et godt match mellem Anders Lund Madsen og Willy Mokjær. Begge ejer den korte, ranke, myndige statur.
Og vi kunne overlade kjolesættet til forandring i Peter Undéns hænder.
Sammen med en håndfuld andre dragter, blandt andet en formidabel sælskindsfrakke.
Den og de andre stykker tøj kan vi komme ind på ved anden lejlighed.
Forbudt kreativ brug af kjolesættet
Egentlig er det strengt forbudt at være kreativ med så formelt tøj som kjolesættet. Reglerne skal følges. Det er formålet med tøjet. Vi var dog endt i en penibel situation, hvad angik tilbehøret, og vi måtte improvisere.
Derfor den lidt utraditionelle brug at et rødt silkehalstørklæde. Om noget skulle det have været hvidt.
Jeg synes nu ikke, det fungerer så ringe endda.
Mere om kjolesættet
Foto: Torsten Grunwald
[…] Vesten er hvid, eventuelt flødehvid, i kjolesættet. Den er i mange tilfælde syet af piqué-vævningen marcella og har normalt intet rygstykke. Før Første Verdenskrig så man også en sort vest med kjolesættet. I 1920’erne blev den hvide vest obligatorisk, medmindre man var medlem af fx en frimurerorden. […]