
Det løse snit
Arket er en lidt finere, mere sofistikeret afdeling i H&M-konglomeratet, startet i 2017. Mængderne af beklædning er mindre, nøjere udvalgte, og der tales om bæredygtighed.
Og så er der snittet. Det har siden begyndelsen i 2017 været løst eller “baggy”, som min nevø ville sige. Mit indtryk er, at Arket på det nærmeste har konstitueret sig som et alternativ til slimfit-stilen for 6-7 år siden.
Arket sælger også jakkesæt, selv om de ikke er meget for at bruge betegnelsen. Men man kan tage “en blazer” og finde tilhørende bukser i nøjagtig samme stof, og så har man habitten.
Det prøvede jeg, endda to jakkesæt, et dobbeltradet stribet flannelssæt og en enkeltradet fløjlshabit.
Dobbeltradet flannel
Jeg skal indrømme, jeg faktisk blev en smule fornøjet, lige da jeg fik bukserne på. Det var første gang, jeg oplevede benklæder med klassisk vidde blandt stanghabitterne i København. Jakken var ligeledes behageligt rummelig.
Derfra gik humøret dog ned ad bakke. Jeg var forberedt på, at jakken ville være til den korte side, og det ville være fair nok med min langstrakte figur. Men Arkets toradede jakke var demonstrativt kort, som om man efterlignede en smart stumpestil, man havde set til internationale modeshow. Krave og revers var også slappe og ikke et jakkesæt værdigt.
Jeg forstår heller ikke, at bukserne var flat front, når snittet nu var løst. Læg hører med, hvis bukser er rummelige.
Til min rædsel så jeg tillige, at flannelsstoffet, som jeg måske lidt naivt havde tænkt var uld, bestod af en 1/3 uld og derudover polyester, nylon og elastan.
Fløjlshabit
Samme skuffelse over tekstilet måtte jeg indkassere, da jeg skiftede til fløjlshabitten. Den var blot 80 oct. bomuld, resten syntetiske fibre.
Snittet fulgte derudover samme formel med meget vidde og beskeden længde, måske var bukserne en smule smallere, men også flat front.
Den løse krave og revers fulgte desuden med.
Konklusion
Jeg kan i og for sig lide Arkets idé om herrebeklædning, der har vidde, herunder jakker og bukser. Stilen har været alt alt for smal i København. Men Arket tager for let på jakkesættets traditioner. Jeg ender med oplevelsen, at deres jakkesæt er tænkt til folk, der egentlig ikke bryder sig om jakkesæt eller ligefrem er bange for dem, men som gerne en gang imellem vil gå i noget, der ligner. Og i den forstand lykkes Arket, kan man sige.
Prisen er også venlig. Den ligger lige under 3.000 kr. for en jakke med bukser – inklusive allehånde kunstfibre.
Hvilket jo bliver lidt specielt, når Arket kommunikerer bæredygtighed. Blandingstektiler er notorisk vanskelige og dyre at omforme og genbruge.



Skriv et svar