Baggrunden
Tøj i film – kostumer – er generelt en sørgelig besigtigelse, hvis man er ramt af viden på området. Vores mand i Amerika er en glædelig overraskelse. Den er en ny film om diplomaten Henrik Kauffmann, der agerede uden mandat på Danmarks vegne under 2. Verdenskrig og derved (vistnok) sikrede, at Grønland forblev en del af Kongeriget, og at Danmark umiddelbart blev indlemmet i det gode selskab efter Krigen.
I Vores mand mand i Amerika spiller Ulrich Thomsen hovedrollen, og man finder Mikkel Boe Følsgaard i en central birolle. Jeg nævner dem, for det er tøjet i de to roller, jeg forholder mig til i min bedømmelse. De to mænd optræder i traileren, som er, hvad jeg har set. Jeg har altså et forbehold: Jeg har kun set meget lidt af filmen. Desuden må jeg tage det forbehold, at jeg ikke har sat mig ind i, hvad for en person Henrik Kauffmann var. Var han excentrisk? Gik han op i tøj? Med videre. Jeg har kun de foto af ham, jeg kan google mig frem til, og på dem ligner han en diplomat fra den tid, som man forestiller sig ham – sløjfebærende, raffineret i udtrykket, skræddersyede jakkesæt.
Jakkesættene
Der er tre aspekter, man skal have styr på for at præsentere et jakkesæt fra 1940’erne overbevisende: Stof, snit og design. De er meget tæt på at lykkes i Vores mand i Amerika. Stoffet er den typiske, kraftige kvalitet fra dengang, hvilket ellers er en typisk kostumefejl i film. Måden, stoffet er stribet på, fungerer også.
Men er det meget mørke jakkesæt kendetegnende for Henrik Kauffmann? Jeg får et andet indtryk, når jeg googler ham. Da er det jakkesættene i den lyse, let flamboyante udgave, jeg fæstner mig ved. Men filmens kostumedesigner og instruktør har givet deres grunde.
Snittet er også til den rummelige side, hvad der er helt afgørende for at gengive 1940’erne, ligesom skuldrene må have polstring. I forhold til Henrik Kauffmanns rimeligt trimme skræddersyede habitter kunne det dog se ud, som om man har bygget skulderene lidt for store og kluntede. Men indtrykket af 1940’erne generelt dukker frem.
I designet har man tydeligvis skelet til Henrik Kauffmanns brede klapper og spidse reverser på enradet habitter (der findes foto).
Skjorten
Mange filmhold vil overse skjorten, ikke komme videre end hvid, blå eller stribet. Ikke i Vores mand i Amerika. Der har de tydeligvis anstrengt sig for at gøre skjorten rigtigt. De lange, bløde, spidse snipper er der, om end der overdrives i i al fald et enkelt tilfælde i forhold til traditionen på den tid. Måden, skjorterne er stribede på, er også vellykket.
Selernes design er også gennemført.
Konklusion
Jeg glæder mig til at se filmen. Der dukker helt sikkert nogle facetter op ved tøjet, som ikke fremgår tydeligt af traileren. Jeg vil dog tillade mig – lidt præmaturt – og sige, at hvis kostumerne i Matador er 5, som er topmålet, ligner kostumerne i Vores mand i Amerika et 4-tal.
Søren skriver
Bør “selestrammerne” ikke sidde under brystet?
Torsten skriver
Tjo, det er en meget lille forseelse, men ideelt set under brystet, ja. Det kan være med til at give at give lidt realisme “at bryde” reglen.
Mere om seler: https://denvelklaedtemand.dk/2015/01/de-perfekte-bukseseler.html